گرانی؛ بازی دو سر باخت برای بیمار و دندانپزشک
دکتر شاهین شهسواریپور
درباره گرانی ناگهانی مواد و تجهیزات دندانپزشکی، دوستان صاحبنظر بسیار گفتهاند و نوشتهاند و شما هم بسیار شنیدهاید و خواندهاید. در اینجا قصد بحث کارشناسی ندارم، اما معلوم است که این جهش قیمتها در نهایت چیزی جز یک بازی دو سر باخت برای دندانپزشک و بیمار نیست. اثرات این پدیده در افزایش هزینه درمان بیماران مشخص است. اما در آن سوی این معادله هم هیچ مرکز درمانی دندانپزشکی نمیتواند به یکباره به تناسب این افزایش قیمت، نرخ خدمات خود را افزایش دهد؛ که اگر هم بدهد با توجه به شرایط اقتصادی این روزهای بیماران، چیزی جز کاهش تعداد مراجعین نصیبش نخواهد شد.
از سوی دیگر در این آشفتهبازار، هم امکان واردات مواد نامرغوب و تقلبی توسط بعضی واردکنندگان نامعتبر و سودجو و هم امکان اقبال برخی از مراکز درمانی به این مواد به دلیل جبران بخشی از هزینهها بالا خواهد رفت؛ که این هم به نوبه خود میتواند به کیفیت درمان و رابطه بین بیمار و درمانگر آسیب جدی وارد کند.
در اولین نگاه به نظر میرسد که تخصیص ارز دولتی به واردات کالاهای اساسی مورد نیاز دندانپزشکان چاره کار باشد، ولی اگر در نهایت با این ارز به جای آمالگام و کامپوزیت و دستگاه لایتکیور، نخود و لوبیا و دستگاه بخارشو وارد شود، هیچ کمکی به حل این مشکل نخواهد کرد! شاید اگر ما به عنوان مصرفکننده، حمایت بیشتری از فروشگاههای تعاونی که در اکثر مراکز استان وجود دارند و زیر نظر انجمنهای دندانپزشکی فعالیت دارند کرده بودیم، امروز این فروشگاهها میتوانستند با توانایی بیشتری در یک چرخه سالم اقتصادی که با جذب ارز دولتی مورد نیاز آغاز و با توزیع شفاف و عادلانهی اقلام وارداتی پایان میگرفت، در این روزهای سخت به یاریمان بشتابند.
به هر روی، اینچنین به نظر میرسد که شاید از دندانپزشکان و بیماران به عنوان حلقههای انتهایی این زنجیر کار چندانی بر نیاید. جز اینکه این درد را با طبیبان مدعی بازگو کنیم و امیدوار باشیم که شاید این بار آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند، یک گوشه چشم کوچکی هم به ما کنند…!
منبع:دندانه