تجهیزات دندانپزشکی تاج الدین
0 محصولات نمایش سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

توانمند سازی پرسنل و آموزش مداوم در مطب

توانمند سازی پرسنل و آموزش مداوم در مطب

 

چگونه یک تیم برنده داشته باشیم؟

راهنمای مدیریت مطب و کلینیک‌های دندان‌پزشکی: بخش نهم (فرایند توانمندسازی پرسنل)

بسیاری از ما دندان‌پزشکان وقت زیادی را صرف شرکت در دوره‌های آموزشی جدید (ایمپلنت، لیزر درمانی، طراحی خط لبخند و…) می‌کنیم. حتی به خاطر این آموزش‌ها حاضریم هزینه‌های بالایی پرداخت کنیم و یا در دوره‌های خارج از کشور شرکت کنیم و قید حضور در مطب و کسب درآمد را برای مدتی بزنیم. این دوره‌های آموزشی به ما کمک می‌کند تا سرمایه‌های فرهنگی و نمادین خودمان را افزایش دهیم؛ به این امید که با داشتن یک مهارت نوین و در عین حال یک مدرک معتبر قابل نصب در دیوار مطب (!) بیماران بیشتری را به مطب خودمان جلب کنیم. علاوه بر این، سرمایه‌های اجتماعی ما نیز با این دوره‌ها افزون می‌شود. یعنی همکاران بیشتری را می‌شناسیم و امکان ارجاع (یا به زبان دندان‌پزشکی انگلیسی-زده «ریفر») برای ما بیشتر می‌شود؛ چه ارجاع از همکاران به خودمان چه ارجاع ضروری به دیگر همکاران که هر دو می‌تواند به موفقیت مطب کمک بسیاری کند.

با همه اینها موفقیت یک مطب دندان‌پزشکی فقط به مهارت و توان و سرمایه‌های اجتماعی او بستگی ندارد. بلکه همه همکاران و پرسنل در موفقیت شریکند. در یک کلام کار تیمی در مطب یا کلینیک می‌تواند موفقیت یک دندان‌پزشک ماهر و توانا را تأمین کند، حال آنکه مهارت‌های فردی دندان‌پزشک برای موفقیت مطب یک شرط لازم ولی ناکافی است و سرمایه‌گذاری بر روی آموزش و ارتقاء پرسنل نتایج بلندمدت و بهتری هم از نظر مالی و هم از نظر جلب بیماران به ما می‌دهد.
حال اگر می‌خواهید یک تیم برنده داشته باشید، باید به صورت مستمر در فکر ارتقاء و پیشرفت این تیم باشید. این می‌تواند به معنای داشتن برنامه پیشرفت و ارتقاء برای تک‌تک پرسنل باشد. این بخش مهم از مدیریت مطب را «فرایند توانمندسازی پرسنل» می‌نامیم. ارتقاء و پیشرفت فقط به معنای آموزش و پرورش نیست، بلکه معنای وسیع‌تری دارد و به فرایندی اطلاق می‌شود که در طول همکاری فرد با شما به افزایش مهارت‌ها، دانش و همچنین منافع او بیانجامد، تا آنجا که ظرفیت‌های فرد را به حداکثر خود برساند.

در قدم اول ضروری است شما با هر یک از پرسنل خود به‌صورت چهره به چهره صحبت کنید تا دورنمای شخصی او را از پیشرفت دریابید. اینکه او به عنوان یک فرد از حضور در مطب شما چه سودی می‌برد و از همه مهم‌تر چه چشم‌اندازی برای آینده دارد. خطوط اصلی این مصاحبه می‌تواند به‌صورت زیر باشد:
۱) در حال حاضر در چه وضعیتی هستند. چه مهارت‌هایی دارند و دوست دارند از این توانایی‌ها در چه راستایی استفاده کنند؟
۲) دلیل اصلی‌شان برای انتخاب این شغل چه بوده و آیا در حال حاضر به این اهداف نزدیک شده‌اند؟
۳) به کجا می‌خواهند برسند و چه برنامه‌ریزی‌ای در راه رسیدن به این هدف می‌تواند به آنها یاری برساند؟
۴) برای مهارت‌آموزی و آموزش چه انتخاب‌هایی وجود دارد و منابع موجود برای اینکه مهارت‌هاشان را بالا ببرند در داخل و خارج مجموعه در چه سطحی است؟
۵) کمک به پرسنل برای نظارت و ارزشیابی میزان پیشرفت‌شان و همچنین بازنگری و تعدیل برنامه‌هایشان چگونه باید باشد؟ آیا به‌صورت مکتوب باشد و یا در مصاحبه تک به تک یا مسایل در جلسات گروهی مطرح شود؟
در حین مصاحبه نکات کلیدی پاسخ‌های پرسنل را یادداشت کنید و در پرونده پرسنلی آنها نگهداری کنید تا در برنامه‌های ارزیابی بعدی از آن استفاده کنید. زیرا بسیاری از افراد تصویر دقیقی از خودشان ندارند و وقتی دورنماهایشان به‌صورت مکتوب در می‌آید و در روند زمان مورد بازخوانی قرار می‌گیرد، به تصویر روشن‌تری از خودشان می‌رسند که هم در زندگی روزمره و هم در کار و مسوولیت به آنها کمک می‌کند.

به دنبال چه برنامه‌هایی برای پیشرفت کارکنان باید رفت؟
یکی از این برنامه‌ها می‌تواند کلاس‌های مربوط به ارائه خدمات به مشتری باشد. در این کلاس‌ها مهارتهای ارتباطی و ایجاد اعتماد به نفس آموزش داده می‌شود) این کلاس‌ها در ایران در قالب NLPها و کلاس‌های موفقیت و افزایش اعتماد به نفس و… برگزار می‌شود. (علاوه بر این نباید فراموش کرد که فرصت‌های پیشرفت برای همه از یک طریق به دست نمی‌آید مثلا فرض کنید که رفتار پرستار شما با بیماران بزرگسال بسیار خوب بوده ولی مهارت‌های ارتباطی او با کودکان و نوجوانان ضعیف باشد. در این موارد شما می‌توانید به او کتابی در زمینه دندان‌پزشکی کودکان معرفی کنید و یا خود زحمت یاد دادن مهارت‌های ارتباطی با کودک به او را بکشید. اگر در نزدیکی دانشکده‌ها و یا کلینیک‌های تخصصی دندان‌پزشکی قرار دارید می‌توانید با مدیریت آن هماهنگ نمایید تا پرستارانتان به عنوان مشاهده‌گر (Observer) در بخش کودکان (یا جراحی یا اندو و یا…) حضور داشته باشد.
در تهران و شهرهای بزرگ اکثر دندان‌پزشکان هم در مطب کار می‌کنند و هم در کلینیک‌ها. می‌توان با مسؤلان کلینیک توافق کرد تا دستیاران تازه‌کار مطب، مدت کوتاهی در کلینیک حاضر شوند و در کنار شما و دیگر پرستاران به آموزش مشغول شوند. با این کار شما در وقت و هزینه صرفه‌جویی می‌کنید.
اگر این ارتباط‌ها برقرار شود یک راه عالی برای آموزش پرسنل فراهم شده است. چنین کارهایی به پرستارتان این نکته را می‌رساند که شما برای او ارزش قائل هستید و می‌خواهید او تا جای ممکن مهارت‌ها و شایستگی‌هایش ارتقاء یابد.

البته نباید فراموش کرد که پیشرفت فقط برای پرسنل شما نیست، بلکه شامل شما هم می‌شود! همان‌طور که در بالا آمد اطلاعات و آگاهی‌های شما باید به‌روز شود به‌خصوص در مواردی که چندان به آن نمی‌پردازید؛ مثلاً اگر سال‌هاست کار زیبایی نکرده‌اید و یا درمان پروتز متحرک را انجام نمی‌دهید باید در کلاس‌های مربوطه شرکت کنید. اینکه شما (به عنوان صاحب‌کار) در کلا س‌های ارتقاء و با زآموزی شرکت کنید، البته که مشوق و انگیزه خوبی خواهد بود برای پرسنل و کارکنانتان تا همچون شما مشتاق آموختن باشند. همیشه به یاد داشته باشید و برای خود تکرار کنید که «موفقیت شما در گروه ارتقاء فعالیت تیمی مطب یا کلینیک شماست!»

 

منبع:دندانه

0
دیدگاه‌های نوشته