ذهن بیمارتان را بخوانید
نگرانیها و دلواپسیهای ناگفته بیماران را درک کنید
مراجعه به دندانپزشکی، صرف نظر از ترس و وحشتی که برای بعضی از بیماران ایجاد میکند، در بردارنده احساسات نامطلوبی است که البته در اکثر مواقع، بیماران از بیان آنها خودداری نموده و جسارت ابرازشان را ندارند. اگرچه پیشرفتهای شگفتانگیز عرصه تجهیزات و روشهای دندانپزشکی، تا حد چشمگیری به تسهیل فرآیند درمان منجر شده و دردها و ناراحتیهای سابق را از بین برده، اما خیلی از افراد از آنها مطلع نیستند.
در یک نظرسنجی، مهمترین موضوعاتی که در ذهن بیمار میگذرد اما به هر دلیلی خجالت میکشد آنها را مطرح کند، شناسایی شده است. آگاهی از این موضوعات، به دندانپزشک کمک میکند از حالات درونی بیمارش باخبر شود و با رعایت مسائل به ظاهر بیاهمیت، درمان بسیار موفقتری را برای بیمارش به ارمغان آورد.
این موضوعات را در ادامه بخوانید:
* ترسهای غیرمنطقی:
مطالعات نشان داده در حدود %۳۶ افرادی که به دندانپزشکی مراجعه نمیکنند، علت را ترس عنوان کردهاند. این افراد زمانی که روی یونیت مینشینند، احساس میکنند هیچ کنترلی بر حرکات دست دندانپزشک و شرایط موجود ندارند و همین عدم توانایی، یکی از اصلیترین دلایل اضطراب و وحشت آنهاست. از طرفی، طبق مطالعات، احتمال وجود دندان پوسیده یا کشیده شده در افراد با فوبیای دندانپزشکی بیشتر است و این نکته، ضرورت رفع موضوع ترس را پررنگ تر میکند. مسلماً در صورتی که شما به عنوان یک دندانپزشک، دغدغههای بیمار را بدانید، بهتر میتوانید راهحلهای عملی حل مشکل را پیدا کرده و به بهبود وضعیت درمان کمک کنید. بیمار نیاز دارد مطمئن شود که دندانپزشکش کاملاً میداند چه کار میکند و این اطمینانبخشی تنها با چند جمله مختصر شما امکانپذیر است. لطفاً عصبانی نشوید! نگارنده به غیرمنطقی بودن این ترسها کاملاً واقف است!
* خشکی دهان
صدای خشخش دستگاه ساکشن به خودی خود آزار دهنده است؛ حالا اگر به جایی برسد که تمام آب دهان بیمار را هم به داخل بکشد و خشک کند، خاصیت زجرآورش تکمیل میشود! در صورت امکان میتوان بیمار را به شنیدن موسیقی دعوت نمود تا میزان صدایی که از آن میترسد به حداقل برسد.
* خشونت!
قبول کنید که وقتی با ابزارهای تیز و ترسناک روی یونیت بیمار خم میشوید، منظرهای خشن خلق میشود و بیمار میداند که اگر اعتراضی کند ممکن است شما ناراحت شوید! ترتیب دادن یک گفتگوی صمیمانه میتواند تا حد زیادی به تلطیف فضا کمک کند!
* سوزن
تحقیقات نشان میدهد که ۵۰% ترس از دندانپزشکی در بزرگسالان، به خاطر هراس از تزریق و سوراخ کردن دندان است. بعضی از افراد تا حد مرگ از سرنگ بیحسی دندانپزشکی میترسند. به خاطر داشته باشید که این آمپول همان آلت تهدیدی است که در کودکی، نامش را زیاد شنیدهایم! در اکثر اوقاتی که شما آمپول به دست، همه چیز را رو به راه میبینید، بیمار روی یونیت در چند قدمی یک سکته قلبی مرگبار قرار دارد!
* سرزنش شدن بهخاطر عدم مراقبت از دندانها
بعضی از دندانپزشکان، پس از معاینه اولیه دهان بیمار، شروع به سرزنش کردن و نصیحتهای بیوقفه میکنند! اما مطمئن باشید با این توبیخها، در آن لحظه بیمار را در شرایط بدی قرار میدهید و او را خجالت زده میکند. از طرفی، سرزنش بیش از حد، کمکی به بهبود وضعیت فعلی نمیکند.
* نادیده گرفته شدن
در حین درمان، با بیمار صحبت کنید و تا حد امکان او را از عملیات درمان و روشها و ابزارها مطلع کنید. نادیده گرفتن بیمار، استرس او را تقویت میکند. او به دنبال توضیحات تخصصی نیست، صرفاً میخواهد احساس کند که شما برایش اهمیت قائلید و نگرانیهایش را درک میکنید.
* رعایت نشدن استانداردها در مطب
اتاقهای انتظار کوچک میتواند خلق و خوی بیمار را آشفته کند، بهخصوص اگر مطب شما همیشه شلوغ باشد. با این حال چیدمان وسایل و نحوه دکوراسیون میتواند تا حد زیادی، مشکلات کوچک بودن مطب را پوشش دهد.
تلاش کنید با تخمینهای دقیقتر و برنامهریزی منظمتر، تایم انتظار بیماران را کاهش دهید. انتظار طولانی در یک اتاق تنگ و کوچک، به اندازه کافی خستهکننده است.
تصاویر و قاب عکسهای روی دیوارهای مطب را چند وقت یکبار تغییر دهید. منظره دریا و جنگل شاید بتواند در دفعات ابتدایی مراجعه بیمار، به او حس آرامش دهد اما بعد از گذشت مدتی، اثر خود را از دست داده و او ترجیح میدهد تصاویر جدیدتری ببیند.
* صندلی یا یونیت نامناسب
شرایط نامناسب یونیت، صندلیها و به طور کلی اتاق، میتواند از علل ناراحتی بیمار باشد که بر خلاف ایجاد ناراحتی، عموماً آن را بروز نمیدهد. بهتر است همیشه کیفیت و نرمی صندلیها را کنترل کنید و حواستان به دمای محیط هم باشد.
* صمیمیت بیش از حد
بسیاری از بیماران، از دستیار و منشی پرحرف خوششان نمیآید. رفتار دوستانه خوب است؛ اما بهشرطی که از حوصله بیمار خارج نشود. حواستان باشد دستیار یا منشی شما با بیماران با بیادبی حرف نزند و همچنین سوالات بیمورد نپرسد. هیچکس دوست ندارد وقتی از شدت درد صورتش از اشک خیس است با این سوال مواجه شود: «عزیزم آیا احساس راحتی میکنی؟»
* خجالت از پرسیدن هزینهها
هزینههای دندانپزشکی، یکی دیگر از مواردی است که با وجود اهمیت بالایی که برای بیماران دارد، اکثراً از پرس و جو در مورد آن خودداری میکنند. بهتر است قبل از شروع هر کاری، منشی شما درباره روش درمان، مواد مورد استفاده، لیست قیمت خدمات و هزینههای نهایی با بیمار صحبت کند و او را در جریان پولی که قرار است بپردازد قرار دهد.
نکته پایانی؛ با درک نگرانیها و دلواپسیهای ناگفته مراجعان، میتوانید بیماران شادتری داشته باشید و رضایت قلبی آنها را فراهم آورید. کافی است کمی برای تغییرات آماده باشید…
تهیه کننده: واحد تحریریه دندال
منبع:دندانه