تجهیزات دندانپزشکی تاج الدین
0 محصولات نمایش سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

چهار عامل موثر در تبلیغات پزشکی

چهار عامل موثر در تبلیغات پزشکی

 

محمد ظهره‌وند

امروزه در هر کسب و کاری رقابت بسیار سنگین شده است. اگر کسی فکر کند که تنها با افزایش قابلیت‌ها و ارائه خدمات خوب می‌تواند گوی سبقت را از رقبایش برباید یا شکست می‌خورد و یا مدت زمان زیادی را باید تلاش کند تا به نتیجه دلخواه خود برسد. آیا شما دوست دارید که موفقیتی را که در یک بازه زمانی ۵ ساله می‌توانید به دست آورید، در یک بازه زمانی ۲۰ ساله به دست آورید؟ گاهی اوقات ما به عملکرد چند سال اخیر خود نگاهی می‌اندازیم و از اینکه می‌بینیم روندمان رو به رشد بوده است خوشحال می‌شویم اما این نکته را در نظر نمی‌گیریم که می‌توانستیم این موفقیت را در یک بازه زمانی کوتاه‌تر به دست آوریم.

چهار عامل موثر در تبلیغات پزشکی

چهار عامل موثر در تبلیغات پزشکی

یکی از قدرتمند‌ترین ابزارهایی که یک پزشک برای معرفی خود به بیماران می‌تواند داشته باشد تبلیغات است. اما یک باور بسیار اشتباه که اکثر افراد دارند این است که هرچقدر هزینه بیشتری برای تبلیغات صرف کنند بازده بهتری خواهند داشت. این باور باعث می‌شود که آنها پول بسیاری را صرف تبلیغات غیر موثر نمایند و پس از مدتی از بازخورد آن ناامید شوند. این ناامیدی سبب می‌شود که دیگر هیچ هزینه ای برای تبلیغات نپردازند و روند پیشرفت شان کند‌تر شود.

حال سئوال اینجاست که چگونه می‌توانیم تبلیغات پزشکی موثر داشته باشیم؟

آقای اندی سرنوویتز در کتاب Word of Mouth Marketing می‌گوید قدرتمند‌ترین و ارزان‌ترین نوع تبلیغ زمانی است که شما کاری کنید که دیگران در مورد شما سخن بگویند. اگر شما به عنوان یک پزشک کاری کنید که بیمارانتان شما را به اطرافیان خود معرفی کنند قدرتمند‌ترین و ارزان‌ترین نوع تبلیغات پزشکی را خواهید داشت. فرض کنید می‌خواهید یک محصول خاص بخرید و یا خدمات خاصی از فردی یا شرکتی دریافت کنید. احتمالاً چندین گزینه پیش روی خود خواهید داشت، ممکن است هر کدام از آن گزینه‌ها هزینهٔ زیادی برای تبلیغات خود کرده باشد. اما اگر یکی از افراد خانواده و یا دوستان و همکاران شما یکی از آن گزینه‌ها را پیشنهاد کند مطمئناً این پیشنهاد تأثیر بسیار زیادی را در تصمیم‌گیری و انتخاب شما خواهد داشت.

بنابراین اگر هزینه‌ای برای تبلیغات انجام می‌دهید بهتر است تبلیغات شما به شکلی باشد که باعث شود دیگران در مورد شما حرف بزنند و شما را به اطرافیانشان معرفی کنند در غیر این صورت پول خود را آتش زده‌اید. شخصاً تبلیغات بسیاری از پزشکان را دیده‌ام که پول خود را آتش زده‌اند. بسیار در مجله‌ها و وب‌سایت‌ها دیده‌ام که یک پزشک آگهی خود را به این شکل طراحی کرده است: ***اسم پزشک، تخصص، نشانی مطب، شماره تلفن و در مواردی تصویر پزشک*** آیا فکر می‌کنید که این آگهی سبب می‌شود مردم شما را به اطرافیانشان معرفی کنند؟ با دیدن این آگهی چه عامل تهییج کننده ای در آنها به وجود می‌آید که شما را به کسی معرفی کنند و یا حداقل مطلب جالبی از طرف شما دریافت کنند که در مورد آن با دیگران صحبت کنند؟ جواب آن هیچ‌چیز است. بنابراین این نوع تبلیغات بازدهی کمی دارند.

چهار عامل اساسی وجود دارند که باعث می‌شود بیمارانتان برای شما تبلیغات دهان به دهان داشته باشند:

۱- تخصص شما در جراحی و درمان بیماری‌ها:
بسیار ساده و بدیهی است، هرچقدر که شما در جراحی‌ها، درمان بیماری‌ها و تجویز داروهای مناسب موفق‌تر باشید بیماران به شما اعتماد بیشتری کرده و شما را به همه اطرافیانشان معرفی می‌کنند.

۲- نحوه برخورد با بیماران:
پزشکانی که روابط عمومی بالایی دارند و به راحتی با بیماران ارتباط برقرار می‌کنند از یک مزیت بسیار ارزشمند نسبت به همکاران خود در جذب بیماران برخوردارند. حتی یک لبخند ساده در برخورد با بیماران می‌تواند تأثیر بسیار بالایی در محبوبیت شما داشته باشد. برای مدتی با بیماران طوری رفتار کنید که انگار عاشقشان هستید. همواره با لبخند پذیرای آنها باشید و زمانی که به مطب شما مراجعه می‌کنند فرض کنید صمیمی‌ترین دوستتان جهت درمان بیماری‌اش به شما مراجعه کرده‌ است. با روی خوش و ‌‌نهایت احترام و توجه پذیرای او باشید. اگر این احساس یک احساس درونی واقعی باشد پس از مدتی خواهید دید که محبوبیت شما نزد بیماران به شدت افزایش پیدا کرده است زیرا طبیعت انسان طوری است که هر انسانی را که در زندگی به او توجه کند و در او احساسات خوبی ایجاد نماید ناخودآگاه دوست خواهد داشت.

در انتخاب منشی مطب بسیار دقت نمایید. گاهی اوقات یک منشی بداخلاق و نامنظم تمامی اعتبار و محبوبیت شما را زیر سئوال می‌برد. برخی اوقات پیش می‌آید که بیماران به مطبی مراجعه نمی‌کنند به دلیل اینکه منشی مطب نه لبخندی بر لبش دارد و نه لحن صحبت کردنش با بیماران مناسب است.

۳- امکانات مطب:
عقل انسان‌ها به چشمشان است. هر چقدر که می توانید مطب زیبا‌تر و محیط آرام تری را برای بیماران فراهم آورید. در مقاله مهم‌ترین اصل وفادار سازی بیماران ۱۱ سئوال مطرح می‌شود که با پاسخ دادن به آنها در می‌یابید که تا چه میزان مطبی با شرایط و امکانات خوب برای بیمارانتان فراهم کرده‌اید.

۴- ارائه اطلاعاتی که برای بیماران ارزشمند باشد:
شاید سئوالتان این است که اگر عنوان می‌شود در طراحی یک تبلیغ پزشکی تنها اسم، تخصص، نشانی مطب و شماره تلفن کافی نیست، پس چه کاری باید انجام شود تا تبلیغ موثر‌تر باشد به گونه‌ای که باعث ایجاد تبلیغات دهان به دهان در بیماران گردد؟

جواب آن دادن اطلاعات ارزشمند به بیماران است. برای یک بیمار هر اطلاعاتی که به افزایش دانش او در زمینه پزشکی کمک کند ارزشمند و قابل توجه است به طوری که حتی حاضر است در مکالمات روزمره‌اش در رابطه با آن با دوستان و اطرافیانش صحبت کند.

شما می‌توانید بروشورهایی طراحی نمایید که در آن به بیماران توضیح دهید که برای جلوگیری از بروز بیماری چه اقداماتی می‌توانند انجام دهند. مثلاً یک متخصص ارتوپدی می‌تواند بروشوری طراحی کند که در آن توضیح می‌دهد چه نرمش‌هایی باعث می‌شوند که آرتروز نگیریم. می‌توانید بروشوری طراحی کنید که در آن می‌گویید بعد از یک جراحی خاص چه اقداماتی نیاز است از طرف بیمار انجام شود تا روند بهبودی سریع‌تری داشته باشد. مثلاً یک جراح پلاستیک و یا یک متخصص گوش و حلق و بینی می‌تواند بروشوری طراحی کند که در آن به بیماران توضیح می‌دهد که بعد از جراحی راینوپلاستی چه اقداماتی نیاز است انجام دهند تا روند بهبودیشان سریع‌تر شود. سپس در پایان بروشور اسم و عکس خود را گذاشته و برای بیمارانتان آرزوی سلامتی و موفقیت کنید.

برای یک پزشک در هر تخصصی که باشد هزاران اطلاعات ارزشمند وجود دارد که با ارائه آن به بیمارانش می‌تواند آنها را خوشحال کند. افراد وقتی اطلاعات ارزشمندی را یاد می‌گیرند به سرعت آن را به دوستانشان انتقال می‌دهند و شهرت و محبوبیت شما به صورت ویروسی افزایش می‌یابد.
منبع:دندانه

0
دیدگاه‌های نوشته