چرا مجلههای اطاق انتظار پزشکان غیب میشود؟
سالهاست بیمارانی که در اطاقهای انتظار مطب پزشکان منتظر میمانند از خود میپرسند، چرا مجلات پزشکی در مطبها غالبا تاریخگذشته است؟ آیا کارکنان نسخههای قدیمی را روی میز اطاق انتظار میگذارند یا اینکه نسخههای جدیدتر غیب میشوند؟ به این پرسشها تحقیقی که به عوامل غیبشدن مجلهها در مطب یک پزشک پرداخته، پاسخ داده است.
نتایج این مطالعه در شماره کریسمس نشریه پزشکی بریتانیا چاپ شده. شماره کریسمس این نشریه معمولا مقالات بامزه و عجیبی را چاپ میکند که طی سال کمتر به آنها پرداخته میشود.
پروفسور آرول، رئیس تیم تحقیق از اوکلند نیوزیلند، آنقدر از بیمارانش درباره تاریخ گذشته بودن مجلات شکایت شنید تا آخر تصمیم گرفت دلیل آنرا پیدا کند.
او و همکارانش ۸۷ نوع مجله متفاوت را در سه توده در اطاق انتظار مطب وی گذاشتند. این تعداد شامل مجلات غیرزرد مانند تایم و نشنال جئوگرافی و اکونومیست و نیز مجلات زرد بود. معیار تعریف آنکه کدام نشریه زرد است یا نه، آن بود که روی جلد عکس بیش از ۵ هنرپیشه یا خواننده چاپ شده باشد.
از بین مجلاتی که محققان انتخاب کرده بودند ۸۲ تا تاریخ روی جلد داشتند، ۴۷عدد کمتر از ۲ماه و بقیه بین ۱۲-۳ ماه از تاریخ انتشارشان میگذشت. آنها مجلات را علامتگذاری و هر هقته ۲ بار بررسی کردند.
در نهایت مشخص شد زردها بیشتر غیب میشوند. محققان ابتدا میخواستند غیبشدن مجلات از اطاق انتظار را براساس تاریخ طبقهبندیکنند و بعد از آن به نوع مجلات بپردازند. این مطالعه ۳۱ روز طول کشید و در آخر معلوم شد از مجموع ۸۷ جلد مجله ۴۱ تای آن ناپدید شدهاند (۳۲/۱ مجله در هر روز). علاوه برآن احتمال آنکه مجلههای نوتر ناپدید شوند بیشتر از ناپدیدشدن مجلههای قدیمیتر بود (۵۹ درصد در برابر ۲۷ درصد) مجلات زرد ۱۴ برابر بیش از مجلات جدی مانند تایم غیب شده بودند. بهطور مشخص از ۱۹ مجله غیرزرد مانند تایم و اکونومیست هیچ مجلهای را مراجعان با خود نبرده بودند، اما از ۲۷ مجله زرد فقط یکی باقی مانده بود. جالبتر آنکه مجلات ناپدیدشده ارزانتر از مجلاتی بودند که باقی مانده بودند.
در برآورد اقتصادی محققان میگویند، بهطور متوسط هر مجلهای که ناپدید میشود، ۵ دلار قیمت دارد. اگر فرض کنیم درماه ۴۱ مجله از یک مطب غیب میشود، خسارتی که به مطبهای پزشکی بابت همین کار وارد میآید، تقریبا ماهانه سر به ۲۰میلیون دلار میزند! بهاینترتیب، محققان پیشنهاد کردهاند که پزشکان برای درامان ماندن از خسارتهای اقتصادی در مطبهای خود شمارههای قدیمی نشریات جدیتر را بگذارند!
باتوجه به جنبه مفرح این تحقیق، محققان دریافتند که در شبکه اجتماعی توییتر هشتگ (Hashtag) با عنوان «اطاق انتظار» به ماجراهای مربوط به این اطاق میپردازد.
هرچند این تحقیق را نمیتوان تحقیقی جدی دانست، اما محققان برخی محدودیتها در کار خود را قبول کردند، ازجمله اینکه، تحقیق تنها در یک کلینیک صورت گرفته، تعداد مجلات محدود بوده، تعریفی که از نوع مجلات ارائه شده چندان متعارف نبوده و زمان تحقیق هم کوتاه بوده است. محققان در آخر از هرنوع تحقیق چندملیتی که بتواند تحقیقات آنها را کامل کند، استقبال کردهاند.
نشریه پزشکی برتانیا به خوانندگان و مشترکان خود اطمینان داده که آنها پولی را که برای خریدن شماره کریسمس پرداخت کردهاند دور نریختهاند، چرا که بابت این تحقیق پولی پرداخت نشده است!
منبع:دندانه