دستاوردهای جدید ارتودنسی بیشتر جنبه تبلیغاتی و تجاری دارد!
ایسنا: دکتر الهیار گرامی، متخصص ارتودنسی، با اشاره به تبلیغات برخی محصولات تازه مرتبط با علم ارتودنسی، گفت: متاسفانه شرکتهای تجاری فعال در زمینه تجهیزات ارتودنسی و دندانپزشکی بیش از سلامت به دنبال مطرح کردن برند خود در دنیا هستند.
دکتر الهیار گرامی اظهار کرد: ابداع وسایل نوین و شیوههایی جدیدتر در زمینه ارتودنسی، از زمانی که مواد مختلف مورد آزمایش قرار میگیرند تا مرحلهای که به دهان رسیده و به اجرا درآیند، یک پروسه طولانی و زمان بر است لذا پیشرفتهای صورت گرفته در این حوزه کمتر به چشم میآید.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: ۱۰ سالی است، آلیاژهای متنوعی به عنوان سیم های ارتودنسی مورد استفاده قرار می گیرد که نیروهای قابل قبولی به دندان وارد کرده و درد بیماران را نیز کاهش می دهد. تحقیقات بیشتر روی این مواد و استحکام آنها همچنان در دنیا ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه به تازگی در دنیا تبلیغاتی نسبت به وسیلهای به نام ویبریشن در حوزه ارتودنسی مطرح است، افزود: این وسیله به منظور خون رسانی بهتر به دهان در افرادی که دندانهای خود را ارتودنسی کردهاند، مورد استفاده قرار میگیرد و ارزش دندانپزشکی ندارد به طوری که بر روی قوس دندانی قرار گرفته و با حرکاتی ظریف عمل خون رسانی را بهبود می بخشد. باید توجه داشت این موضوع تنها در حد مطالعه بوده و هنوز به بازار ارائه نشده است.
دکتر گرامی ادامه داد: در حوزه ارتودنسی و مسائل دندانپزشکی از آنجا که علاوه بر سلامت بحث زیبایی افراد نیز مطرح است لذا باب شدن و گسترش بسیاری از وسایل و تجهیزات جدید در این حوزه ها در دنیا بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و شرکت های تجاری در این میان به دنبال سود خود هستند.
وی در ادامه افزود: متاسفانه اغلب این موسسات خواستارند که یافته های جدید در زمینه ارتودنسی را به نام برند خود به ثبت رسانده و با ارائه دستاوردهای جدید در بازارهای جهانی مطرح شوند.
این متخصص ارتودنسی در پایان تصریح کرد: از جمله شیوه های نوین در ارتودنسی، می توان به جراحی های خیلی ظریفی اشاره کرد که مسیر حرکت دندان ها را با تغییرات جزئی تسریع میکند که این مبحث نیز در حد مطالعاتی و ارائه مقاله است.
منبع:دندانه