تجهیزات دندانپزشکی تاج الدین
0 محصولات نمایش سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

عوام‌فریبی با فتوشاپ!

عوام‌فریبی با فتوشاپ!

 

پیامدهای تبلیغات غیرواقعی برخی دندانپزشکان

در حال حاضر شاهد تبلیغات وسیعی از سوی پزشکان به‌ویژه دندانپزشکان در زمینه‌ درمان‌های زیبایی هستیم که این امر در مورد دندانپزشکان بیشتر با تبلیغات در زمینه‌های ایمپلنت، زیبایی، ارتودنسی و… بارز است. بر اساس قوانین سازمان نظام پزشکی، تبلیغ امور پزشکی غیرقانونی و ممنوع است. حال شاهدیم که در برخی از نشریات، نام پزشک به‌همراه تصاویری از اعمال جراحی ایمپلنت، درمان با لمینت و… با عنوان قبل از درمان و بعد از درمان به چاپ می‌رسد که با بهره‌گیری از فتوشاپ عوامفریبی می‌کنند. در واقع برخی دندانپزشکان که هنوز مهارت لازم برای کاشت دندان را کسب نکرده‌اند با تبلیغ در مجلات، به‌خصوص مجلات رایگانی که در منازل توزیع می‌شود و قراردادن تصاویر فریبنده که اکثرا یا از طریق فتوشاپ یا از منابع دیگر تهیه شده و به‌عنوان قبل و بعد از عمل ارایه می‌شود، نسبت به عملکرد خود تبلیغات غیرواقعی‌ای را ارایه می‌دهند.

بر اساس قوانین سازمان پزشکی قانونی، حتی تابلو مطب پزشکان نباید از یک حد استاندارد بزرگ‌تر باشد تا شبهه تبلیغات به خود نگیرد و در صورت رعایت‌نکردن این استانداردها، تابلوها جمع‌آوری می‌شود. اما شاهدیم این تبلیغات که از مجلات شروع شده، امروز به تلویزیون هم راه یافته است. تاسفبارتر آنکه برخی پزشکان و دندانپزشکان که اینگونه تبلیغ می‌کنند، هر ادعای غیرعلمی‌ای را هم مطرح می‌کنند. مثلا عنوان می‌شود، دکتر فلانی دارای مدرک از فلان دانشگاه، که تنها افراد متخصص اطلاع دارند که دانشگاه مورد اشاره یک دانشگاه گمنام از کشوری است که از نقطه‌نظر علمی بسیار ضعیف بوده، مدارک اعطا شده از سوی این دانشگاه از اعتبار چندانی برخوردار نیست یا اینکه در بعضی تبلیغات از دریافت گواهی‌هایی نام برده می‌شود که فاقد وجهه علمی است. نکته جالب‌تر آن است که در یکی از این تبلیغات نوشته شده بود، دکتر فلانی استاد مدعو دانشگاه‌های آمریکا. همان‌طور که می‌دانیم، صرف دعوت (منظور پاسخ یک دانشگاه به فرم اپلیکیشن) یک دانشگاه از فردی دال بر بالابودن اعتبار علمی وی محسوب نمی‌شود. متاسفانه از این دست تبلیغات فراوان است.

مورد دیگر دندانپزشکی در تبلیغاتش مدرک خود را از دانشگاهی در خارج کشور عنوان کرده بود که آن دانشگاه اصلا وجود خارجی نداشت. در کل بر اینگونه تبلیغات دهان‌پرکن به جز عوامفریبی نام دیگری را نمی‌توان گذاشت. بررسی پرونده شکایات سازمان نظام پزشکی نیز بیانگر این مساله است که بسیاری از شکایت‌ها از افرادی صورت گرفته که با چنین تبلیغاتی سعی داشته‌اند بر اعتبار علمی خود بیفزایند، در حالی‌که فجایع بسیاری تحت عنوان درمان برای متقاضیان ایمپلنت یا اعمال زیبایی دندان صورت گرفته است. اما نکته‌ای که نباید از آن غافل شد این است که ایمپلنت بدون داشتن یک طرح درمان صحیح و نداشتن توانایی دندانپزشک در کنترل پس از عمل جراحی به شکست می‌انجامد.
منبع:دندانه

0
دیدگاه‌های نوشته