واسپاری تعیین ظرفیت دانشجویان دندانپزشکی به مناطق آمایشی
در نشست مشترک روسای دانشکدههای دندانپزشکی و کارشناسان مسئول سلامت دهان کلان مناطق آمایشی ده گانه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی گفت: واسپاری امر تعیین ظرفیت پذیرش دانشجویان بومی به کلان مناطق آمایشی باعث افزایش کیفیت و دقت در جذب و بکارگیری نیروی انسانی مورد نیاز دانشگاهها خواهد شد.
در این نشست مشترک در جهت رفع نیازهای مراکز بهداشتی-درمانی به دندانپزشکان عمومی، با تشکیل کارگروههای ده گانه، منطبق بر مفاد قانون برقراری عدالت آموزشی و با استناد به اطلاعات و شواهد موجود در هر کلان منطقه آمایشی، ظرفیت پذیرش دانشجویان بومی در دانشکدههای دندانپزشکی هر کلان منطقه مشخص و مورد تایید کارگروه قرار گرفت.
دکتر عسگری افزود: این اولین تجربهای است که دانشکدههای تربیت کننده دندانپزشک با مسئولین حوزههای درخواست کننده نیروی انسانی، برای رفع نیازهای منطقه خود همفکری نموده و با برنامه ریزی دقیق به اجماع نظر میرسند. بنابراین به نظر میرسد که واسپاری تصمیم سازی در این زمینه به کلان مناطق امایشی، علاوه بر ایجاد عدالت بیشتر در توزیع نیروی انسانی باعث حسن اجرای قانون و تضمین موفقیت آن در کشور باشد.
دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی در این نشست با بیان اقدامات انجام شده در راستای عملیاتی نمودن بستههای تحول و نوآوری در آموزش گفت: در راستای حصول به مرجعیت علمی در آموزش دندانپزشکی، انتشار کتب مرجع دندانپزشکی عمومی باعث ایجاد نگرش جدیدی در حوزه رهبری علمی شده است. وی در این خصوص از مسئولین درخواست نمود تا به صورت ویژه از نویسندگان کتب در هر دانشگاه تقدیر نمایند. همچنین در کنار استفاده از این کتب در آموزشهای رسمی، روند به روزرسانی کتب با تاکید بر تولید شواهد علمی با رتبه بالا و استفاده از آنها در فرایند بازنگری کتب مورد توجه قرار گیرد.
سپس دکتر عسگری در زمینه بسته توسعه راهبردی، هدفمند و ماموریت گرای برنامههای اموزش عالی سلامت، با اعلام راه اندازی کارگروه تعالی علوم دندانپزشکی در کلان منطقه آمایشی ۹، از روسای دانشکدههای دندانپزشکی درخواست نمود تا در فرایند بازنگری برنامه دوره دکتری عمومی دندانپزشکی به صورت فعال همکاری نموده و در اولین گام ضمن اطلاع رسانی موضوع به اساتید محترم رشته، زمینههای همراهی و مشارکت گسترده و فعال صاحب نظران را در امر اصلاح و ارتقای این برنامه فراهم آورند.
دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی با اشاره به محتوای بسته آموزش پاسخگو و عدالت محور، توسعه کیفی و کمی نظام آموزش علوم پزشکی به صورت هدفمند، سلامت محور، مبتنی بر نیازهای جامعه، پاسخگو و عادلانه و با تربیت نیروی انسانی کارآمد، متعهد به اخلاق اسلامی حرفهای و دارای مهارت و شایستگیهای متناسب با نیازهای مناطق مختلف کشور را که از الزامات بند ۱۳ سیاستهای کلی سلامت است، یادآور شد و تربیت نیروهای حدواسط را به عنوان مسیری در جهت حصول به اصل عدالت در سلامت دانست. در این خصوص با یادآوری الزامات قانون برقراری عدالت آموزشی، اخذ اسناد تعهد محضری از پذیرفته شدگان بومی در مقاطع مختلف را بر مبنای بخشنامه معاونت محترم آموزشی لازم الاتباع دانست.
دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی همچنین با اشاره به محتوای بسته توسعه و ارتقای زیرساختهای آموزشی، به موضوع توزیع متخصصین در کسوت کادر هییت علمی اشاره نمود و عدالت در توزیع متخصصین در دو سال گذشته را با ذکر امار خصوصا برای دانشکدههای جدیدالتاسیس ارائه نمود. همچنین مفاد آیین نامه جدید خدمات متعهدین خدمت دورههای تخصصی دندانپزشکی که پس از موافقت وزیر محترم بهداشت، توسط معاونت محترم آموزشی ابلاغ گردید را مورد بحث قرار داده و خاطر نشان کرد که با راه اندازی سامانه ثبت درخواست انجام تعهدات دندانپزشکان متخصص در آینده نزدیک، موضوع بدون نیاز به مراجعات حضوری برای واجدین شرایط به انجام خواهد رسید.
وی با اشاره به طرح رتبه بندی کمی دانشکدههای دندانپزشکی واجد دورههای تخصصی که با همکاری انجمنهای علمی به انجام رسیده، به عنوان یکی از اجزای بسته تحولی اعتباربخشی، از روسای دانشکدهها درخواست نمود تا نتایج را با گروههای اموزشی درمیان گذاشته و نقاط قوت دانشکدهها را تقویت و نسبت به رفع نقاط ضعف موجود همت نمایند. وی خاطر نشان کرد که این نتایج متضمن سنجههای کیفی نیستند و قضاوتی در مورد گروهها در زمینه ارزشیابی صورت نگرفته است.
منبع:دندانه