تجهیزات دندانپزشکی تاج الدین
0 محصولات نمایش سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

هدف دندانپزشکی خدمت یا پول؟

هدف دندانپزشکی خدمت یا پول؟

 

رامین نیمار

چندی پیش مادرم رو برده بودم پیش یک دکتر متخصص لثه. ایشون یک آدم معتبره که تخصصش پریو هست یعنی دندان پزشکی که بعد از دکترا، چندسال هم برای رشته تخصصی لثه دندان‌ها درس خونده. همه می‌گن خیلی خیرخواه و مردم دوسته. مادرم آدمی مذهبیه و هرکس مذهبی باشه رو دوست داره. به این دکتر هم خیلی ارادت داره و همش تعریفشو می‌کنه.

چند تا دکتر به مادرم گفته‌اند برای جای خالی دندون هاش باید یا بریج بذاره یا ایمپلنت. چند وقت پیش من بردمش پیش همین آقای دکتر که ظاهرن تخصصش با ایمپلنت بیشتر ارتباط داره. هرچند همه دندانپزشکا این روزا ایمپلنت می‌ذارن ولی شنیده‌ام که متخصص‌های لثه کارشون در این زمینه بیشتر مرتبط هستش. بهرحال در ملاقاتی که مادرم داشت، دکتر بهش گفت که پیش از گذاشتن ایمپلنت، یک جراحی برای شما لازمه که برای استخوان سازی زیر ایمپلنت انجام بشه. مادرم یا به درست یا نادرست، تنها یک سوال از دکتر کرد:
– دکتر شما مطمئن هستید که این جراحی برای آماده کردن لثه من لازمه؟
خدا روز بد نیاره! رنگ و روی دکتر عوض شد و خیلی عصبی شد. گفت:
– خانوم عزیز شما فکر می‌کنید ما می‌خوایم پول الکی از شما بگیریم؟!
و شروع کرد درباره ضرورت حلال بودن پول و رزق و روزی و بحثای اینچنینی سخنرانی کردن…

خیلی موضوع منو فکری کرد. چندتا ابهام برام پیش اومد که خلاصه در اینجا مطرح می‌کنم، شاید این‌ها برای کسانی دیگه هم مطرح باشه و بخوان بحث کنند و یا لااقل منو راهنمایی کنند:

* آیا دایرکردن مطب، در اصل با هدف «ارائه خدمت» و انجام «درمان» است یا هدف اصلی «پول درآوردن»؟ آخه اگه هدف انجام یک خدمت باشه، چرا دکتر در پاسخ بیمارش که درباره «ضرورت یک درمان» می‌پرسه، همه حواس و تمرکزش بر «هزینه درمان» و بخش «مالی» داستان می‌ره؟ حتی اگر مریض درباره مسایل مالی صحبت کنه، آیا بهتر نیست تمرکز بحث دکتر روی موضوع تخصصی خودش و درمانی باشه که قراره انجام بده؟

* به نظرم این خیلی کسرشان یک دکتره که حتی کلامی درباره مسایل مالی با بیمار مستقیم صحبت کنه، چه برسه به اینکه همه تمرکز بحث و مدیریت کارش رو بذاره روی موضوع مالی و درآمد و رزق و روزی و امثال این! یک مطب نباید مثل یک بنگاه اقتصادی باشه. حتی جاهایی مثل بنگاه املاک، بقالی، سبزی فروشی، دفتر مهندسی و همه مشاغل هم چقدر خوبه که مبنای بحثاشون روی کار خودشون و وظیفه حرفه‌ای که برعهده دارن باشه و صدالبته در ازای خدمتی که می‌کنند، پول باید بگیرند و درآمد خوبی هم داشته باشند. اینکه یک فرد حرفه‌ای پیش از موضوع اصلی کارش، روی «پول» متمرکز بشه، از نظر من «چندش آوره»!

* به نظرم در یک مطب و جایی که خدمات تخصصی به مردم داده می‌شه، باید به هر صورتی که ممکن باشه، امکان «آموزش بیمار» درباره کارهایی که قراره براش انجام بشه باشه. همچنین برای «پاسخگویی به ابهامات» مراجعه کننده‌ها هم فکر بشه، بخشی برای «توضیح ارتباط هزینه و درمان» وجود داشته باشه و به طور کلی دکتر یک مجموعه‌ای رو درست کنه که مراجعین از حضور در اونجا احساس امنیت کنن و حس کنن که دکتر و همکارانش می‌خوان خدمت کنند نه اینکه مهم‌ترین هدف اینه که پول بگیرند.

یادمه در یک سفری که به ژاپن داشتم، وقتی وارد فروشگاه‌های توکیو می‌شدم، نحوه خوشامدگویی و برخورد فروشنده‌ها با مشتری طبق معمول همه جا، گرم و صمیمی بود و اونا البته تعظیم هم می‌کردند. اما جالب‌تر این بود که موقع خروج هم عین ورود عمل می‌کردند. یعنی حتی وقتی من هیچی نخریده بودم و کلی هم ازشون سوال کرده و اجناس مختلف رو زیرورو کرده بودم، موقع خروج برعکس کشورما و خیلی جاهای دیگه، به من تعظیم می‌کردن و با همون لبخندو محبت با من رفتار می‌کردند.

کاش لااقل در محیطهای تخصصی کشور ما هم نگاه حرفه‌ای ایجاد بشه و مراجعه کننده رو بیشتر و پیش‌تر از پول بهش اهمیت بدهند.

منبع:دندانه

0
دیدگاه‌های نوشته