ارتودنسی از راه دور و نارضایتیهایی که پشت حقالسکوت پنهان میشوند
گزارش نیویورک تایمز از تلاشهای کارخانه Smile Direct club برای پوشاندن نظرات مخالف مشتریانش
مشتریان کارخانه آمریکایی Smile Direct club آرامآرام پرده از رازی برمی دارند که منافع آن را به خطر میاندازد.
نیویورکتایمز، بهتازگی در گزارشی اعلام کرده تعدادی از آنان در تماسهایی با این روزنامه، گفتهاند این کارخانه که سازنده کیتهای حاوی پلاکهای ارتودنسی است که بدون نظارت دندانپزشک مراحل این درمان پیچیده را انجام میدهد، آنطور که مدعی است رضایتبخش کار نمیکند و هزینه مشتریان ناراضیاش را به شرط سکوت کردن پس میدهد!
یکی از مشتریان به نام تیلور ویکلی، اظهار کرده با دیدن تبلیغهای Smile Direct club و به این دلیل که هزینه ارتودنسی از طریق استفاده از کیتهای آن کمتر بوده و در ضمن نیازی به مراجعه به دندانپزشک نداشته، یک بسته از محصولات این کارخانه را به قیمت هزار و هشتصد و پنجاه دلار خریداری کرده است. اما وقتی از آنها نتیجهای نگرفته، بعد از رفت و آمدهای زیاد برای پس گرفتن پولش، در نهایت به او گفتهاند فقط در صورتی که تعهد کتبی بدهد نارضایتیاش را افشا نمیکند میتواند آن را پس بگیرد.
نیویورکتایمز در گزارش خود، ادعا کرده ۶ نفر دیگر تجربیات مشابه خانم ویکلی را با این روزنامه در میان گذاشتهاند. آنان گفتهاند Smile Direct club به این شرط پولشان را پس داده که نظرات منفی خود درباره محصولاتشان را از شبکههای اجتماعی پاک کنند.
تلاش برای جا باز کردن در بازار با سیاستهای منفی
Smile Direct club سال ۲۰۱۴ با سرمایهگذاری ۴۴۰ میلیون دلاری سرمایهگذاران و ایده دو جوان آمریکایی کار خود را آغاز و به سرعت و به کمک تبلیغات، اینفلوئنسرها و سلبریتیها رشد کرد. تا جایی که جوردن کتزمن و الکس فنکل، ایدهپردازان ارتودنسی از راه دور و بنیانگذاران Smile Direct club، سال ۲۰۱۹ و در سن ۳۰ سالگی، با کسب ثروتی افزون بر ۱ میلیارد دلار در کنار مارک زاکربرگ در فهرست جوانان میلیاردر آمریکایی جای گرفتند.
آنان در این سالها با مخالفتهای زیادی از جمله اعلانیههای بوردهای دندانپزشکی ایالات مختلف آمریکا و مقالات پایگاههای خبری دست و پنجه نرم کردند و حتی علیه آنها شکایت کردند که گاهی مغبون شدند.
سوزان رَمِلت، کارشناس ارشد حقوقی این شرکت، در مصاحبههای خود گفته است بخش اعظم مشتریان آنها از نتیجه درمانشان راضی هستند و محصولات Smile Direct club با توجه به ۱۰۰ هزار نظری که در وبسایت گذاشته شده، از ۵، نمره رضایت ۴ و ۹ دهم میگیرند. او در بخش دیگری از سخنان خود ادعا کرده است کمتر از ۵ درصد مشتریانشان به دلیل نارضایتی پول خود را پس گرفتهاند.
این در حالی است که آنها برای بازپس دادن هزینهای که از مشتریان دریافت کردهاند، فرصت ۱ ماههای را در نظر گرفتهاند که برای دیدن نتیجه کار کافی نیست. در ضمن از سال ۲۰۱۴ تا کنون، هزار و ششصد و هفتاد شکایت در اداره کسب و کار بهتر (Better Business Bureau) که نهادی برای نظارت بر تعهد و صداقت در کسب و کار است، علیه این کارخانه ثبت شده است.
منبع:دندانه