تجهیزات دندانپزشکی تاج الدین
0 محصولات نمایش سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

آداب ارجاع به اندودنتیست

آداب ارجاع به اندودنتیست

 

۱۰ نکته که هنگام ارجاع بیمار به متخصص اندو باید در نظر داشته باشیم

حقیقت این است که نان ما اندودونتیست‌ها از ارجاع همکاران عمومی و سایر تخصص‌هاست! در دندان‌پزشکی امروز به علت تخصصی شدن همه امور، ارجاع امری اجتناب ناپذیر است. از ارجاع نباید ترسید، به قول یکی از اساتیدمان در هیچ ارجاعی تا به حال گزارش مورتالیتی دندان‌پزشک ارجاع دهنده، ریپورت نشده است! ارجاع نشانه بی‌کفایتی یا حتی نتوانستن هم نیست. ارجاع یک بیمار می‌تواند صرفا نشانه نخواستن انجام کار باشد!
اما ارجاع آدابی دارد که برخی از این آداب البته سلیقه‌ای بوده و ممکن است مورد به مورد فرق کند. در این مطلب یک سری از مواردی را که موجب می‌شود ارجاع شما «اندودونتیست پسند» واقع شود، توضیح می‌دهیم!

۱. نامه مکتوب ارجاع را فراموش نکنید. انتظار اینکه بیمار توضیحات شما را بی‌کم و کاست منتقل کند یا اینکه طرف ارجاع دقیقا منظور شما را از ارجاع متوجه شود، انتظار معقولی نیست. نامه ارجاعشان و منزلت شما را بالا می‌برد و مخاطب ارجاع را از سردرگمی نجات می‌دهد.

۲. جزئیات معاینه، شکایت اصلی بیمار و کارهایی که برای درمان انجام داده‌اید ذکر کنید. همه این موارد در طرح درمان و تصمیم گیری در مورد کارهایی که اندودونتیست ممکن است برای بیمار انجام دهد، تعیین کننده است.

۳. خطاهای درمانی را حتمن ذکر کنید و نگران عواقب نباشید! کار یک متخصص درمان ریشه حل مشکلاتی است که حین درمان برای همکاران ایجاد می‌شود. کار هیچ کس همیشه کامل نیست و خطای درمانی برای همه اتفاق می‌افتد. صداقت در نوشتن جزئیات، باعث همکاری و همدلی نزدیکی بین شما و همکاری که به او ارجاع می‌دهید ایجاد می‌کند.

۴. شخصا به عنوان یک اندودونتیست همیشه در مورد ارجاع‌ها ملاحظاتی در نظر می‌گیرم و حتی در شارژ بیمار هم این ملاحظات را دخالت می‌دهم. خوش سابقه بودن در ارجاع برای اکثر همکاران اندودونتیست مهم است. وقتی دندان‌پزشکی بیشتر اوقات، ارجاعات صحیح صورت می‌دهد، حتی در صورت موارد ارجاع‌های خطاهای درمانی یا شکست درمان، همدلی اندودونتیست برای حل مشکل در تمام جنبه‌ها حتی شارژ بیمار افزایش می‌یابد.

۵. انتظار نداشته باشید، اگر حرف اشتباهی به بیمار زده‌اید، اندودونتیست حرف اشتباه شما رو تایید کند. اگر درمان شما با شکست مواجه شده و بیمار در مورد جزئیات شکست درمانش نپرسد، ما همیشه آن را روابط بیمار- دندان‌پزشک ارجاع دهنده در نظر می‌گیریم و دخالت نکرده یا توضیح اضافه‌ای که موجب بدبینی بیمار بشود نمی‌دهیم. ولی وقتی بیمار صریحا می‌پرسد که آیا درمان قبلی‌اش مشکلی داشته است، ما نمی‌توانیم بگوییم که نه مشکلی نداشته است و شما هم اکنون به صورت تفریحی و از سر دلخوشی این وقت و هزینه را متحمل می‌شوید! به بمار نمی‌توان دروغ گفت. دروغ بالا خره رسوا می‌شود و بیمارن نه به من نوعی یا شمای نوعی بلکه به کل صنف دندان‌پزشکی بدبین می‌شوند! ما به عنوان طرف مورد ارجاع به بیمار دروغ نمی‌گوییم ولی اطمینان می‌دهیم بر اساس آموزش‌هایی که از اساتید دیده‌ایم از جملات صحیح و درست که موجب بدبینی به «ذات درمان دندان‌پزشکی» و صنف نشود برای توضیح به بیمار استفاده می‌شود. من معمولا با بیمار درمورد خود مشکل صحبت می‌کنم و تمرکز حرف‌هایم روی خود مشکل و راه حل‌های آن است و سعی می‌کنم ذهنیت بیمار را از گذشته به زمان حال و آینده سوق دهم! بیماران ما باهوش‌تر از آن هستند که گول بخورند یا توجیه نشده، درمان‌ها را قبول کنند. آن‌ها به اندازه کافی برای درک طبیعی بودن احتمال شکست درمان و درک اهتمام ارجاع دهنده و طرف ارجاع برای حل مشکل بیمار باهوشند!

۶. اگر با یک بیمار، سر مسائل درمانی به مشکلی برخوردید یا نارضایتی بیمار از درمان اتفاق افتاد، آن را حتمن با طرف ارجاع در میان بگذارید. با اشراف بر موضوع، بسیاری از اوقات ما می‌توانیم دردسر بیمار ناراضی را با روش‌های منطقی و مسالمت آمیز، جلب رضایت طرف یا قانع کردن یا حل مشکل درمانی از مطب شما برطرف کنیم!

۷. از توضیحات اضافه به بیمار حین ارجاع خودداری کنید. سعی کنید در مورد کاری که خودتان قرار نیست برای بیمار انجام دهید، نظر قطعی ندهید. مثلا اگر یکی از کانال‌ها را پیدا نکرده‌اید، به بیمار نگویید که ۷۵ درصد کار انجام شده و ۲۵ درصد باقی مانده به اندودونتیست ارجاع داده می‌شود! این توضیحات اضافی رابطه بیمار- اندودونتیست را به خاطر انتظارات نابجایی که حرف‌های شما باعث آن می‌شد با مشکل مواجه می‌کند!

۸. کار را یا تمام کنید و یا‌‌ همان ابتدا کار‌‌ رها کنید! اینکه برای یک دندان سه کاناله دو کانال را آبچوره کنید و یکی را برای متخصص درمان ریشه بفرستید بسیار غیرمنطقی، غیرقانونی و غیراخلاقی است!

۹. همه موارد ارجاع برای ادامه درمان به خود شما بر می‌گردد. نامه توضیحات درمان به بیمار تحویل داده می‌شود. در مورد درمان‌های اضافی مورد نیاز (مثلا جراحی لثه و…) ممکن است قبل از کار با بیمار صحبت شود و در صورتی که نیاز به مشاوره تخصصی دیگری احساس شود، در مورد انتخاب نفر سوم، با شما هماهنگی‌های لازم صورت می‌گرد.

۱۰. در پایان اینکه همه ما در طول عمر کاری به تجربه در می‌یابیم که چه کارهایی را به راحتی و با تسلط انجام می‌دهیم و در انجام چه درمان‌هایی تسلط کافی نداریم. هنر دندان‌پزشک فقط کارهایی که انجام می‌دهد نیست! انجام ندادن برخی کار‌ها هنر بزرگتری به شمار می‌رود! تشخیص اینکه به چه کاری نباید دست زد اتفاقا به تجربه، دانش و مهارت بالایی نیاز دارد!

0
دیدگاه‌های نوشته