۴۰درصد دانشجویان پزشکی به رشته خود بیعلاقهاند
مدیرعامل مرکز توسعه آموزشهای نوین ایران گفت: براساس تحقیقات انجام شده، یک سوم دانشجویان مهندسی و ۴۰ درصد دانشجویان پزشکی کشور علاقهای به رشته اصلی خود ندارند.
حسین علیان روز جمعه در همایش استعدادیابی، استعدادپروری و اندیشه ورزی کودکان در تالار فرهنگ کاشان با تاکید بر اینکه در هنگام کشف استعدادها نباید سلیقهای عمل کرد، افزود: گفت: هنگام شناسایی استعدادها باید تواناییهای دیداری، شنیداری، جنبشی و آناتومی بدن فرد را نگاه کرد.
وی افزود: در حالی در کشور همچنان آموزش سنتی دنبال میشود که در بیشتر کشورها مباحث استعدادیابی را پیش از شروع مدارس کودکان پیگیری میکنند.
علیان گفت: در تعاریف استعداد، توانمندیهای ذاتی فرد مهم است که در صورت کشف آنها میتوان فرد را در یک مسیر مشخصی سوق داد تا به موفقیتهای زیادی برسد.
وی افزود: بنابر شاخصههای جهانی، استعدادیابی برای افراد پنج تا ۱۵ سال در سه شاخه عمومی، ورزشی و هنری تقسیم بندی میشود.
عضو انجمن مشاوره ایران با بیان اینکه در ایران انتخاب رشتهها براساس استعدادهای دانش آموزان صورت نمیگیرد، افزود: براساس تحقیقات انجام شده، یک سوم دانشجویان مهندسی و ۴۰ درصد دانشجویان پزشکی کشور علاقهای به رشته اصلی خود ندارند.
وی با بیان اینکه در ایران استعدادیابیها تک مرحلهای انجام میشود، گفت: شیوههای جدید استعدادیابی حداقل هفت مرحله نیاز دارد تا بتوان برای رسیدن به نتایج دلخواه تصمیم گیری کرد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه باید مهندسی تفکر را در فرزندان خود ارج نهیم، افزود: بسیاری از مشکلات امروز در سازمانها بدلیل تربیت و انتخابهای اشتباه والدین در هنگام رشد یک فرد صورت میگیرد.
به گزارش ایرنا، علیان خاطرنشان کرد: در کشور ژاپن استعدادیابی رایگان توسط صنعتگران و کارخانه داران بزرگ انجام میشود و آنها استعدادهای مورد نیاز خود را بورسیه کرده تا برای آینده شغلی شرکتهای خود برنامه ریزی کنند.
منبع:دندانه