کاندیداهای مطالبه گر سازمان نظام پزشکی را انتخاب کنیم
گفتگو با دکتر امیررضا رکن، درباره کارنامه سازمان نظام پزشکی و ویژگیهای کاندیداهای اصلح
انتخابات سازمان نظام پزشکی پیش رو است و هر یک از افراد، از نقطه نظر خود ویژگیهایی برای کاندیداهای اصلح قائل هستند. به همین مناسبت، با دکتر امیررضا رکن، استاد دانشکده دندانپزشکی تهران و عضو هیاتمدیره انجمن دندانپزشکی ایران، به عنوان یک چهره علمی و صنفی دندانپزشکی درباره انتخابات پیش رو و کارنامه سازمان نظام پزشکی در دوره ششم گفتگویی داشتیم که پیش روی شماست:
آقای دکتر رکن! آیا به اعتقاد شما دارا بودن پست دولتی یا وابستگی به شوراها و انجمنها، میتواند سبب شود اعضای هیات مدیره سازمان نظام پزشکی به دلیل در خطر دیدن منافع خود، از مطالبات صنفی دست بکشند؟
به صورت کلی با این موضوع موافق نیستم و معتقدم این امر به شخصیت افراد برمیگردد. چرا که ممکن است افرادی پست دولتی داشته باشند و از این آسیب در امان نباشند، اما افرادی دیگر شخصیت مستقلی داشته باشند و علیرغم داشتن مسئولیتهای دولتی، وظیفه عضویت خود را در سازمان بهخوبی انجام دهند. بنابراین نمیتوانیم برای همه یک قانون کلی در نظر بگیریم و هرگز نمیتوانیم به صورت کلی بگوییم کسانی که در استخدام وزارت بهداشت یا عضو شوراها یا انجمنهای دندانپزشکی هستند، گزینههای خوبی برای عضویت در هیات مدیره سازمانهای نظام پزشکی به شمار نمیروند؛ چرا که وجه دیگر این قضیه، این است که این افراد اطلاعات کاملی درباره برنامههایی که در دست اجرا هستند دارند و نقایص موجود در امور جاری را میدانند، اما کسی که اصلاً در این جریانات حضور ندارد، طبیعتاً از اطلاعات کافی هم در این مورد بیبهره است.
بنابراین، تعریف شما از کاندیدای اصلح هیات مدیره سازمان نظام پزشکی چیست؟
چیزی که باید در انتخاب افراد مورد مطالعه قرار بگیرد، سابقه آنها است. من بارها این موضوع را گوشزد کردهام که ما به برنامه و سابقه افراد رأی میدهیم. خوب است که شخص مورد انتخاب ما وقت کافی برای فعالیتهای صنفی بگذارد، اما داشتن اطلاعات و سبقه و تجربه کافی هم در جای خود مهم است. بنابراین اگر این خصلتها در کاندیدای مورد نظر با هم جمع شوند و افرادی مستقل که تحت تأثیر جوهای سیاسی قرار نگیرند و مصالح حرفهای و جمعی را به مصالح فردی ترجیح دهند، میتوان او را کاندیدای اصلح نامید. ممکن است همکاران ما گمان کنند شخص منتخب آنها، باید تنها مصالح دندانپزشکان را در نظر بگیرد، اما این غلط است. چرا که باید کسی را انتخاب کنیم که هم منافع دندانپزشکان و هم منافع مشروع مردم را مد نظرداشته باشد. کسی که شعارهای پوچ میدهد که برای مثال، مالیات را بهیکباره تقلیل یا تعرفهها را افزایش خواهد داد، روشن است که هیچ چیز از قوانین نمیداند.
بنابراین باید دانش افراد، ملی فکر کردن، داشتن اعتدال، سابقه روشن و در نظر گرفتن حق مردم در کنار حق همصنفیان خود، در انتخاب آنها مد نظر قرار گیرد. شاهد هستیم افرادی چند سال است عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشکی هستند و در این مدت، حتی یک بار هم کارنامهای از خود ارائه ندادهاند و در این دوره هم برای بار دیگر کاندید شدهاند. در صورتی که چنین افرادی، اگر برنامهای داشتند، باید آنها را در یک یا دو دوره انجام داده باشند و انتخاب شدن آنها برای چندمین بار، سبب میشود این پستها دیگر تبدیل به شغل شود و کارکردی نداشته باشد.
اصلاً سازمان نظام پزشکی، تا چه حد میتواند جریان ساز باشد و در مسائل صنفی تغییر ایجاد کند؟
فصل سوم قانون سازمان نظام پزشکی، وظایف و اختیارات آن را توضیح داده است. به اعتقاد من اختیارات این سازمان، به جز چند مورد، هیچ تفاوتی با انجمن دندانپزشکی ایران ندارد. به طور کلی، سازمان نظام پزشکی در سه مورد قوت اجرایی دارد که یک مورد آن یعنی اجرای برنامههای بازآموزی با انجمنها مشترک است و دو مورد دیگر، یعنی صدور کارت نظام پزشکی و صدور پروانه مطب، مختص خود آن است. باقی اختیارات سازمان نظام پزشکی، شامل همکاری و مشاوره در امور مختلف مانند مالیات، ظرفیت دانشگاهها و کوریکولومها میشود که انجمنها هم از آن بهرهمند هستند. بنابراین ما نمیتوانیم توقع بسیار خاصی از سازمان نظام پزشکی داشته باشیم؛ چرا که با توجه به قانون فعلی، یک سازمان مشاور و امین برای سیستمهای سیاستگذار و مجری از جمله کمیسیون بهداشت مجلس، وزارت بهداشت و مجلس شورای اسلامی به شمار میرود و خود در این موارد قدرت اجرایی ندارد. با توجه به آنچه گفته شد، منطق حکم میکند که از سه دندانپزشک که در جمع شورای عالی حضور دارند، نخواهیم تمام مشکلات رشته دندانپزشکی را حل کنند.
با توجه به اینکه عمده نقش اعضای هیات مدیره و شورای عالی سازمان نظام پزشکی، نقش مشورتی است، آیا میتوان از این اختیار به نحو تأثیرگذارتری استفاده کرد؟
دو بحث در این زمینه وجود دارد. با توجه به قانون فعلی سازمان نظام پزشکی، کسانی باید به عنوان عضو هیات مدیره سازمان پذیرفته شوند که بتوانند از اختیارات مشاورهای خود که در قانون وضع شده است به نحو احسن استفاده کنند. به این معنا که در وهله اول درگیر امور جاری شوند و مطالبه گر باشند. این موضوع بسیار مهم است، چرا که در بسیاری از مواقع افراد اصلاً به موضوعاتی که در حوزه اختیارات آنها است ورود نمیکنند. در وهله دوم این افراد باید اطلاعات کافی داشته باشند که بتوانند بر مبنای آنها چانهزنی کنند. سوم اینکه باید برای جامعه و مسئولین اجرایی و قانونگذار کاریزما داشته باشد. برای مثال کسی که کارنامه قابل ارائه و سابقه اجرایی خوبی ندارد، چگونه میتوانند با مقامات اجرایی سطوح بالا وارد بحث شود؟ افرادی که در سمتهای بالای سازمان نظام پزشکی حضور دارند، باید ادبیات مسئولین و خصوصیات این همکاریها و مشارکتها را بشناسند.
بحث دوم این است که اعضای هیات مدیره روی قانون فعلی مداقه کنند. به عبارت دیگر، کاری که نمایندگان باید انجام دهند، سنجیدن نقاط ضعف قانون جاری سازمان است. ما معتقد هستیم مجلس فعلی، مجلسی معتدل و اصلاحطلب و عقلانیت گرا است و همچنین دولت تنها مسائل سیاسی و گروهی را مورد توجه قرار نمیدهد. بنابراین در این شرایط، جای امیدواری وجود دارد که بتوانیم قانون سازمان نظام پزشکی را هم اصلاح کنیم.
عملکرد نمایندگان دندانپزشک در سازمان نظام پزشکی تهران را چگونه ارزیابی میکنید؟
تا جایی که اطلاع دارم هیچکدام از نمایندگان دندانپزشک، گزارش مکتوب یا شفاهی از کار خود ارائه ندادهاند. این در حالی است که انجمنها موظف هستند سالی یک بار در مجمع عمومی، گزارش کار خود را به اعضاء ارائه دهند، اما در نظام پزشکی این اتفاق نمیافتد. خوب است اعضاء هیات مدیره این سازمان هم طبق همین روال، سالی یک بار گزارش کار خود را به عموم اعضاء جامعه پزشکی اعلام کنند. البته هنوز هم دیر نیست و امیدوار هستیم که مخصوصاً کسانی که دوباره کاندید شدهاند، در فرصت باقیمانده این کار را انجام دهند.
آیا موافق هستید که نمایندگان دندانپزشک در شورای عالی سازمان نظام پزشکی، موضعگیری قابل توجهی درباره دغدغههای مهم جامعه دندانپزشکی مانند کتب ملی یا اعتراضات متعهدین ضریب کا یا بهداشتکاران نداشتند؟
در این زمینه، اطلاعی از بحثهای مطرح شده در شورای عالی و موضعگیری نمایندگان دندانپزشک آن ندارم. هرچند این موضوعات مستقیماً در شرح وظایف آنان نیست و تنها میتوانند در مورد آنها اظهار نظر کنند.
آیا به اعتقاد شما، ائتلافات میتوانند در انتخابات سازمان نظام پزشکی کارآمد باشند؟
وقتی در انتخابات سازمان نظام پزشکی در شهر تهران از حدود نه هزار دندانپزشک، هشتصد نفر رأی میدهند، دیگر ائتلاف چه معنایی دارد؟ در این انتخابات ائتلافی وجود ندارد و اگر هم باشد، کسی به آن توجهی نمیکند؛ چرا که این هشتصد نفر هم بر اساس دوستی و رفاقت در انتخابات شرکت کردند.
دلیل این بیتفاوتی و عدم میل و رغبت در شرکت در انتخابات را در چه میدانید؟
دلیل این بیتفاوتی، این است که ما بین دورههای قبل کار سازمان نظام پزشکی، تفاوت چشمگیری ندیدیم و در نتیجه افراد از شرکت در انتخابات دلزده میشوند. در اجتماع هم همینگونه است و شاهد هستیم وقتی مردم احساس میکنند رأی آنها تأثیرگذار است، به صندوقها هجوم میآورند. در حال حاضر نظام پزشکی در مقطعی است که اعضای جامعه پزشکی احساس میکنند کسی که انتخاب میشود، قدرت چندانی ندارد و منشأ آن هم دو عامل است. یکی قانون سازمان و دیگری، ساختار شخصیت اعضاء که باید اهل پیگیری و چانهزنی باشند، اما عدهای چنین عمل نمیکنند و به قول معروف نمیخواهند بیل خود را گلی کنند یا خود را نزد افرادی که قدرت اجرایی در دولت دارند خراب کنند. من در این دوره از همکاران خود میخواهم که در مورد کاراکتر کاندیدای مورد نظر خود تحقیق کنند. چرا که در دوره قبل بعضی از کسانی که کاندید بودند علناً به زبان آوردند که هدفشان از کاندید شدن، به دست آوردن شهرت و چاپ شدن عکسشان بوده است!
منبع:دندانه