سازمان نظامپزشکی در نظارت بر تعرفهها قوی عمل نمیکند
گفتگوی دندانه با دکتر حسن دهقانی دولتآبادی، عضو علیالبدل سازمان نظامپزشکی شیراز و کارشناس شورای حل اختلاف سازمان نظامپزشکی
عضو شورای حل اختلاف سازمان نظامپزشکی، رسیدگی تام به شکایات مربوط به تعرفههای دندانپزشکی را، نیازمند بازنگری قوانین این سازمان خواند و گفت: «از آنجا که اعضای شورای حل اختلاف سازمان نظامپزشکی، افراد حقوقی نیستند، این سازمان در رسیدگی به شکایات، محتاطانه عمل میکند و در صورتی که شاکی، رأی آن را نپذیرد، پرونده به دادگاه یا پزشکی قانونی ارجاع داده میشود و این در حالی است که بسیاری از این مسائل، در شورای حل اختلاف قابل حل هستند و نیازی به ارجاع آنها به سایر مراجع قضایی نیست.»
دکتر حسن دهقانی دولتآبادی افزود: «ملاک حداقل تعرفه خدمات دندانپزشکی در بخش خصوصی، میتواند میزان تعیین شده در سازمان نظامپزشکی باشد و افزایش آنها هم تا حدی که فقه و شرع اجازه میدهد، قابل اغماض است، اما در حال حاضر، میبینیم که مراجع مختلف مانند تعزیرات، به این حوزه ورود میکنند و نتیجه اعمال نظر مراجع قانونی موازی، متزلزل شدن دیدگاهها است.»
وی تصریح کرد: «زمانی که شکایات از نظامپزشکی به دادگاه ارجاع داده میشوند، قضات نظرات کارشناسی را از اعضای شورای حل اختلاف سازمان میخواهند و رأی نهایی را مانند یک سخنگو اعلام میکنند و این در حالی است که در صورت تفویض اختیارات قانونی، سازمان نظامپزشکی میتواند تنها مرجع رسیدگی به شکایات پزشکی باشد، چرا که از این توانایی بهرهمند است و چندگانگی مراجع قانونی هم صحیح نیست.»
دکتر دهقانی دولتآبادی در پایان خاطرنشان کرد: «علاوه بر ضعف قوانین، نبود نظارت و بازرسی از دیگر معضلات قابل توجه است. برای مثال سازمان نظامپزشکی در شهرستانها بازرس ندارد یا کسی بر روی این مهم نظارت نمیکند که متخصصین رشتههای مختلف دندانپزشکی، تنها باید برای ارائه خدمات مربوط به تخصص خود تعرفه بالاتر دریافت کنند و سایر خدمات را با تعرفه دندانپزشکان عمومی انجام دهند.»
منبع:دندانه