اسمایلن؛ راهکار یافتن دندانپزشک ارزان
استارتآپها وارد دنیای دندانپزشکی شدهاند و ایدههای نو به تدریج راه خود را در این رشته پزشکی باز میکنند؛ اگرچه ایدهپردازها تازه در آغاز راه هستند، اما به نظر میرسد پتانسیل موفقیت در دندانپزشکی بالا باشد. نمونهاش داستان یک پدر و پسر دندانپزشک در آمریکا که سایت جدیدی برای کمک به مردم راه انداختهاند.
رفتن به دندانپزشکی معمولا با اکراه انجام میشود. درد و انتظار زیاد را که کنار بگذاریم، مخارج سنگین آن هم میتواند ناراحتکننده باشد. امروزه اغلب ما پذیرفتهایم که با شرایطی که دندانپزشک میگذارد و قیمتی که برای درمان میدهد، کنار بیاییم اما ۲ دندانپزشک شاغل در نیویورک قصد دارند روند سنتی پرداخت هزینه در این رشته پزشکی را تغییر دهند.
ریچارد و درک گیدن، پدر و پسری هستند که روی هم حدود ۴۰ سال تجریه کار دندانپزشکی دارند و ابزاری طراحی کردهاند تا مشتریها بتوانند دندانپزشکی که از بقیه کمتر پول میگیرد را پیدا کنند و بنا به جیب خودشان، دکتری که میخواهند را انتخاب کنند.
دکتر درک گیدن در این باره میگوید: «وقتی پیش دندانپزشک میروی، عکس رادیوگرافی میگیرد و معاینه میکند و میگوید برای درمان باید چه کار انجام شود. بعد هم هزینه درمان را میگوید. الان در سال ۲۰۱۸ نمیتوانم اسم یک صنعت دیگر را ببرم که در آن، مشتری این قدر دست و پا بسته باشد. حالا اگر پولی که دکتر میگوید را نداشته باشی، باید چه کار کنی؟»
راه حل گیدینها راه انداختن سایت «اسمایلین» (Smylen) است، سایتی که بیمارها را به پزشکها میرساند. این سایت از روی «پرایس لاین» الگو برداشته، یک جستوجوگر که هتلها با قیمت مناسب را برای مشتریها پیدا میکند. اسمایلین هم مثل نمونه قدیمی سایت پرایس لاین، به شما اجازه میدهد کمهزینهترین درمانی که میخواهی روی دندانت انجام شود را بر اساس منطقه، جستجو کرده و پیدا کنید. برای نمونه، اگر قصد کشیدن دندان را داشته باشید، میتوانید هزینهای که میخواهید برای این کار بپردازید را وارد کرده و ببینید کدام دندانپزشک حاضر است با این پول، دندان شما را بکشد. بخش مهم کار این است که اسم دندانپزشکهایی که با سایت اسمایلین همکاری میکنند، همه جا پخش نمیشود.
دکتر گیدن میگوید: «دندانپزشکها یک تابلو بیرون مطبشان آویزان نمیکنند که بگویند روکش ارزان داریم. قیمتها فقط در سایت تعیین میشود و تنها کسی که میداند خدمات با قیمت ارزان به او ارائه میشود، کسی است که در سایت آن را میگیرد و نه هیچ کس دیگری.»
گیدن امیدوار است سایتی که راه انداخته، به آدمهایی که بیمه ندارند کمک کند تا مشکلات دهان و دندانشان را درمان کنند. به تازگی انجمن دندانپزشکان آمریکا تحقیقی انجام داده که نشان میدهد، کمتر از یک سوم جوانهای آمریکایی سالانه به دندانپزشک مراجعه میکنند، چون آن را خیلی گران میدانند. گیدن ادامه میدهد: «در حال حاضر چیزی وجود ندارد که چنین خدمتی را به مردم ارائه کند. این مساله در کشور ما یک مشکل بزرگ است… اگر بیمه نباشی، خدماتی که به جیب آدمها بخورد، معمولا نمیتواند نیازهایشان را پوشش دهد.»
گیدن پیشبینی میکند سایت اسمالین در آینده خدماتی که معمولا بیمه پوشش نمیدهد، مثل درمانهای زیبایی از قبیل سفید کردن دندان و جراحی ایمپلنت را هم در بر بگیرد. علاوه بر این، او معتقد است دندانپزشکان هم از خدمات این سایت سود میبرند: «اگر دندانپزشکها بدانند در کدام روزها یا ساعتها مطبشان خالی است و بیمار ندارند، میتوانند خدماتی که دوست دارند را در این ساعتها به مشتریان سایت ارائه دهند.»
از سوی دیگر، این پدر و پسر در انتخاب دکترهایی که با سایت همکاری دارند، وسواس زیادی نشان دادهاند: «حس میکنیم که تمرکز ما باید روی دندانپزشکهای مناسب باشد. کسانی که با ما کار میکنند، اعتبار خوبی دارند. به هر حال، وقتی به آنها مراجعه میکنید، نباید اضطراب کیفیت کارشان را داشته باشید.»
اسمایلین فعلا در بخشی از نیویورک کار میکند ولی گیدنها امیدوارند به زودی خدماتشان را به بقیه آمریکا هم گسترش بدهند.
نحوه کار سایت اسمایلین چنین است:
۱. نوع درمان را انتخاب میکنید (اگر کسی مطمئن نیست که دقیقا باید چه گزینهای را انتخاب کند، میتواند از ابزار خود-تشخیصی سایت استفاده کند تا تصور کلی از این که به چه درمانی نیاز دارد، مثل روکش یا پر کردن، پیدا کند)
۲. رقمی که میخواهید برای خدمات دریافتی بپردازید را وارد میکنید.
۳. منطقهای که در آن هستید را مشخص میکنید تا دندانپزشکهای نزدیک شما مشخص شوند.
۴. اطلاعات کارت اعتباری خود را وارد میکنید.
۵. اگر دندانپزشکی حاضر شد با این هزینه درمان شما را انجام دهد، مبلغ ورودی از حساب شما کم میشود. ممکن است گاهی مجبور شوید چند پیشنهاد مختلف بدهید تا این که یک نفر پیدا شود و آن را قبول کند.
۶. چند روز و ساعت خالی برای شما به نمایش در میآید و میتوانید یکی را انتخاب کنید تا پیش دندان پزشک بروید.
منبع:دندانه