تمام دندانپزشکان جهان زیر سایه ADI
درباره آکادمی بینالمللی دندانپزشکی و فعالیتهای آموزشی و بشردوستانه آن
آکادمی بینالمللی دندانپزشکی که به اختصار ADI نامیده میشود، به پیشنهاد دکتر آلبرت واسرمن Albert Wasserman، دندانپزشک اهل ایالت کالیفرنیای آمریکا بنیان نهاده شد. این آکادمی که دامنه فعالیتهای گستردهای دارد، خود را وقف پیشرفت دندانپزشکی و بالا بردن استانداردهای این علم به وسیله آموزش در سراسر دنیا کرده است و همزمان با حمایت از آموزشها و تحقیقات دندانپزشکی و انجام پروژههای مراقبت از بیمار، خود به طور مستقیم به بهبود سلامت دهان و دندان و سلامت مردم دنیا کمک میکند. به طور کلی، میتوان گفت این آکادمی، به منظور بهبود سطح بهداشت دهان در جهان، تمام تلاش خود را برای تبادل دانش، آموزش و تخصص به کار میبندد.
ADI که به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی در ایالت کالیفرنیا پایهگذاری شده است، فعالیت خود را به طور رسمی از سال ۱۹۷۴ آغاز کرد و سال ۱۹۸۵ به ثبت رسید. در آن سال، این موسسه غیرانتفاعی، تبدیل به یک موسسه با اهداف و فعالیتهای خیرخواهانه شد و در حال حاضر، به طور فعال، در پروژههای بیشماری برای مراقبت از کودکان با بیماریهای فک و صورت در مناطق روستایی مکزیک، آمریکای مرکزی و بخش کارائیب شرکت میکند و همچنین برای دانشکدههای دندانپزشکی کشورهای در حال توسعه ژورنالها و تکستبوکهایی فراهم آورده است.
نخستین جلسه رسمی این سازمان، سال ۱۹۷۶ در فرانسه برگزار شد که یکی از نتایج آن، تأسیس مؤسسات منطقهای آن در آفریقا، اروپا و خاورمیانه بود. پس از آن، ADI برای کشور فیلیپین در مانیل و برای آسیا- اقیانوسیه در سنگاپور، مؤسساتی احداث کرد و ژاپن، کانادا، آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی و استرالیا اقیانوسیه هم بعد از آنان دارای مؤسسات مستقل شدند. سال ۱۹۸۸، بخش آفریقا، اروپا و خاورمیانه که تا آن زمان دارای یک موسسه واحد بود، به دو بخش اروپا و آفریقا-خاورمیانه تقسیم شد و سال ۲۰۱۶، آفریقا و خاورمیانه هم از یکدیگر جدا شدند.
در حال حاضر، این آکادمی بیش از سه هزار و چهارصد عضو در هشتاد و شش کشور دنیا دارد و سال ۱۹۷۵، نخستین فروم تبادل اطلاعات به همراه نخستین خبرنامه آن تحت عنوان INTERNATIONAL COMMUNICATOR منتشر شد. این خبرنامه از سال ۲۰۱۵، بیشتر بر روی آموزش تمرکز کرد و در حال حاضر ژورنال آکادمی بینالمللی دندانپزشکی یا JADI نام گرفته است. زمانی که این تبادل اطلاعات قوت گرفت، برنامه سمینارها، تورها و نشستهای فصلی منطقهای و ملی ADI و انتقال اطلاعات در ابعاد بینالمللی با استفاده از نوارهای ضبط شده شروع شد و فعالیتهای داوطلبانه و پروژههای ارائه خدمات مراقبت از بیمار هم بخشی از این داد و ستدهای بینالمللی بودند.
چه افرادی میتوانند در برنامههای ADI حضور یابند؟
دندانپزشکانی که کار بالینی انجام میدهند، از جمله افرادی هستند که میتوانند در برنامههای دانشکده آموزش مداوم بینالمللی آن شرکت کنند و همچنین اعضای خانواده آنها هم به حضور در این برنامهها تشویق میشوند. لازم به ذکر است، دندانپزشکان بالینی و سخنرانان، با هزینه شخصی خود، به رایگان اجرای برنامههای آموزشی این دانشکده را تقبل میکنند. البته ممکن است برای تسهیل این فرایند بودجههایی هم به عنوان کمک هزینه به آنان پرداخت شود.
این آکادمی، اخیراً اسپانسر برنامههای آموزشی مداوم در اروگوئه، ویتنام، هند مالزی و نپال شده و تعدادی پروژه و برنامه برای کامبوج، میانمار، لائوس و فیجی تحت همکاری و حمایت مشترک بخشهای استرالیا و آسیا اقیانوسیه برگزار کرده است و همچنین، از شاخههای اروپایی، درخواست کرده است که نشستهای علمی خود را در اروپا گسترش دهند.
ADI، سال ۱۹۸۰، جایزهای برای برجستهترین و قابل تقدیرترین خدمات دندانپزشکی تعیین کرد و در حال حاضر، از جمله جوایزی که اعطاء میکند میتوان به جایزه دندانپزشک بینالمللی سال و جایزه انساندوستی اشاره کرد.
عضویت در ADI بزرگترین امتیازی است که نصیب دندانپزشکانی میشود که فعالیتهای مدنی و حرفهای و به طور کلی فعالیتهای مرتبط با دندانپزشکی برجستهای داشتهاند. به این منظور، ابتدا یکی از اعضای آکادمی، بیوگرافی دندانپزشکان را تائید میکند و سپس این بیوگرافی به تائید و موافقت اعضاء منطقه مربوطه و کمیته عضویت و صدور گواهینامه آکادمی میرسد و در نهایت، بعد از تائید نهایی و پرداخت هزینه عضویت، اعضاء، حق حضور در نشستهای آکادمی را پیدا میکنند.
توضیح عکس: اعضاء ADI در ایران
در برنامه فصلی ADI در ایران که سال ۲۰۱۵ در اصفهان برگزار شد، دو سمینار آموزش مداوم و یک کنفرانس ملی برگزار و یازده عضو جدید از کشورمان به این آکادمی اضافه شدند.
منبع:دندانه