توصیههایی برای تبدیل اتاق انتظار مطب به یک مکان خوشایند
تجربه دلپذیر یک انتظار!
اولین جایی که یک بیمار هنگام مراجعه به مطب دندانپزشک با آن روبرو میشود، اتاق انتظار است. این مکان نقش پر رنگ و تاثیر گذاری از عملکرد کاری شما در ذهن مراجعین ایفا میکند. آیا شما، به عنوان یک دندانپزشک، اتاق انتظار مناسب و خوبی دارید؟
موارد زیر مجموعه پیشنهاداتی است که برای خوشایند شدن هرچه بیشتر این مکان لازم است:
موسیقی
موسیقی، برای بسیاری از افراد، چیزی فراتر از یک صداست. در مکان شلوغی مثل مطب، موسیقی میتواند تا حد زیادی به کاهش آشفتگی و خستگی افراد منتظر کمک کند. مطالعات نشان میدهد که موسیقی، اثری شفابخش روی انسان دارد، ریتم قلب را منظم میکند و این نظم به سایر ارگانهای بدن نیز سرایت میکند. همچنین در کاهش استرس و روند بهبود بیمار نقش موثری دارد و با پرت کردن موقتی حواس او، درد را تسکین میدهد. پس، نسبت به پخش یک موزیک ملایم حتماً اقدام کنید.
مجلات
اینکه امروزه افراد در لحظات انتظار گرایش بیشتری به گوشیهای موبایل خود دارند، دلیل موجهی برای فراهم نکردن فرصت مطالعه برای آنها نمیشود. ممکن است در مطب، موبایلها آنتن ندهد، بنابراین لازم است انتخابهای گستردهتری برای سرگرم شدن داشته باشند. مجلات مختلف، علاوه بر سرگرمی مراجعین، بار آموزشی بسیاری برای آنها دارد. سعی کنید از مجلاتی با مطالب کوتاه، جذاب و تصاویر زیاد استفاده کنید. مطمئناً در محیط شلوغی مثل مطب، کسی حوصله خواندن مطالب علمی مفصل و کسلکننده را ندارد. همچنین برای انتخاب مجله، به جنس برگهها توجه کنید تا مجبور نشوید هر روز مجلات پاره و زوار در رفته را تعویض کنید. مجلههای حاوی مطالب بهداشتی و پزشکی جذاب، برای مطب شما مفید و مناسب هستند. سعی کنید سلیقههای مختلف مراجعین را در نظر داشته باشید و با تهیه مجلات ورزشی، فرهنگی، علمی، اجتماعی و… در سرگرم نمودن بیماران، موفق عمل کنید.
دسترسی به اینترنت
اینترنت، به نیاز همیشگی و ضروری این روزها تبدیل شده است. بهتر است از این نیاز غافل نشوید و با نصب یک وایفای مناسب و فراهم کردن امکان دسترسی، انتظار را برای بیماران کوتاهتر و قابل تحملتر سازید.
قهوه و نوشیدنی
صرف نوشیدنیهای کافئینداری مثل چای و قهوه، برای کسانی که منتظر ملاقات با یک پزشک هستند، تجربه جالب و متفاوتی است. این گزینه را در نظر داشته باشید و با فراهم نمودن نوشیدنیهای مناسب و سالم، از مراجعین خود پذیرایی کنید و مطمئن باشید این کار، بهعنوان یک حرکت قابل ستایش، از سوی بیماران برداشت میشود. میتوانید برای کودکان، چیزی مثل هاتچاکلت در نظر بگیرید.
جایگاهی برای کودکان
مسلماً در یک مطب، به خصوص یک مطب شلوغ، همیشه تعدادی کودک نیز به چشم میخورد. انتظار کشیدن برای آنها بسیار خسته کنندهتر است و به کودکی که از نشستن در یک جا خسته شده، نمیتوان توضیح داد که نباید به صندلی دیگران لگد بزند! در چنین وضعیتی، نمیتوان کودک را سرزنش کرد. پیشنهاد این است در صورت امکان، جایگاهی اختصاصی برای کودکان در نظر بگیرید تا ضمن سرگرمی آنها، صدای گریه و بیقراری آنها را به حداقل برسانید.
منشی و دستیار خوشبرخورد
اولین برخورد بیمار شما، با منشی مطبتان اتفاق میافتد. برای حفظ برند و هویت کاری خود، انتخاب منشی خوشبرخورد و اجتماعی بسیار مهم و ضروری است. همیشه از برخورد مناسب، گرم و محترمانه دستیار و منشی خود با بیماران، اطمینان حاصل کنید.
تلویزیون
تلویزیون نقش مهمی در پرت شدن حواس بیمار از درد دندان خود ایفا میکند. علاوه بر این، به کاهش استرس و اضظراب کمک کرده و نشان میهد شما بهعنوان شخص اول مطب، به فکر آسایش و راحتی بیماران هستید.
رنگبندی
در انتخاب مبلمان و رنگ دیوارها، کمی حساسیت به خرج دهید. دقت کنید که رنگها در برداشت مراجعین و احساس آنها تاثیر بسیاری میگذارد. مثلا روانشناسی رنگها معتقد است که رنگ قرمز، تشویش و دلواپسی را افزایش میدهد، پس هرگز از این رنگ در اتاق انتظار خود استفاده نکنید. رنگ بنفش تیره، فاقد هویت است و حس دوستانه و صمیمی را از بین میبرد. زرد، نماد انرژی است اما کمی تنش به همراه خود دارد و بهتر است از این رنگ بهصورت ترکیبی با رنگهای دیگر استفاده شود. رنگهای آرامبخش و ملایمی مثل آبی و بژ را در طراحی دیوارها، پردهها و مبلمان مطب خود بکار ببرید تا آن را به مکانی خوشایند، آرام و دوستانه تبدیل کنید.
مبلمان و وسایل
از چیدمان وسایل غافل نشوید. مثلا اگر نحوه قرار گرفتن صندلیها بهگونهای باشد که مراجعین پشت به هم بنشینند، از میزان معذب و ناراحت بودن آنها خواهد کاست؛ اگرچه این چیدمان، مستلزم وجود فضای کافی در مطب است. یک دکوراسیون اشتباه، میتواند مشاجره و بحثهای بیشتری بین مراجعین و منشی ایجاد کند، پس لازم است در انتخاب آن دقت و توجه نمود. استفاده از آکواریوم و گل و گیاه طبیعی، به کاهش استرس و درد بیماران کمک میکند.علاوه بر موارد ذکر شده، از تهیه وسایلی مثل دستمال کاغذی، آبسردکن، دستگاه تهویه، جالباسی و … غافل نشوید.
بهبود فضای اتاق انتظار، به نوعی ارتقا دهنده برند تجاری شماست. با توجه کافی به آن، بیزینس خود را رشد دهید و در حفظ جایگاه اجتماعی خود به عنوان یک دندانپزشک خوشنام، گام بردارید.
اکنون به اتاق انتظار مطب خود نگاهی بیندازید و این سوال مهم را از خود بپرسید: “آیا این مکان، همان جایی است که من میخواهم در آن انتظار بکشم؟”
تهیه کننده: واحد تحریریه دندال
تصاویر: مطب طراحی شده توسط مهندس رضا نجفیان
منبع:دندانه