تجهیزات دندانپزشکی تاج الدین
0 محصولات نمایش سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

چگونه می‌توان روند استخدام یک دستیار جدید را ساده‌تر کرد؟

چگونه می‌توان روند استخدام یک دستیار جدید را ساده‌تر کرد؟

 

راهنمای مدیریت مطب و کلینیک‌های دندان‌پزشکی: بخش هشتم استخدام دستیار و منشی

در بازار کار ایران به‌علت آنکه تحصیلات عالی و یا دانشگاهی برای دستیاری دندان‌پزشکی وجود ندارد و تنها کلاس‌های آزاد از سوی مراجع خارج دانشگاهی برای چنین کاری دستیار تربیت می‌کنند (که در رابطه با کمیت و کیفیت آموزش آنها حرف و حدیث بسیار است!)، وظایف دندان‌پزشک یا مدیر کلینیک برای «جاانداختن» فرد جدید بسیار سنگین است.
اینکه پرسنل جدید در محل کار خود جا بیفتد و وظایف جدیدش را به‌خوبی فرا بگیرد، نباید به شانس و اتفاق واگذاشته شود. این البته به نفع شماست که تا حد امکان به سرعت این فرد را با محیط کار جدید تطابق بدهید تا به‌صورت مؤثر و کارا مشغول به کار شود. عدم توجه کافی در تطبیق افراد جدید با محیط کار و یا بی‌نظمی و آشفتگی در چنین روندی می‌تواند هزینه‌های مالی و زمانی برای شما در پی داشته باشد، به وسایل و تجهیزات شما صدمه برساند و یا از همه بدتر باعث رویگردان شدن برخی بیماران از مطب شما بشود.
دردسرهای شما برای جا انداختن فرد جدید بستگی تام به میزان آگاهی و تجربه فردی است که به تازگی استخدام شده است. حتی اگر دستیار یا منشی جدید در کار خود خبره و ماهر باشد، بدیهی است که شما خودتان باید آموزش‌هایی در زمینه نوع صحبت کردن، عرف کار در مطب و استانداردهای آن بدهید. اگر شما یک «دستنامه» (اصطلاحی برای یک کتابچه مروبط به دستورالعمل‌ها که کوچک و کاربردی است) داشته باشید، می‌توانید روز اول کار و یا حتی زودتر این کتاب را در اختیار پرسنل جدید قرار دهید. این دفترچه یا کتابچه شامل اطلاعات ضروری است. این ضروریات را شما تعیین می‌کنید اما حداقل باید اطلاعات زیر در آن آورده شود:
– ساختار سازمانی مطب یا کلینیک
– جمله کلیدی با هدف اساسی که این مطب دنبال می‌کند
– جایگاه افراد در چارت سازمانی
– مطالب مربوط به سلامت و ایمنی
– سیاست‌های مربوط به حفاظت از اطلاعات و حفظ حریم خصوصی بیماران (هرچند که در ایران این مسأله چندان رایج نیست!)
– سیاست‌های مربوط به حفاظت از کودکان زیر ۱۸ سال
– سیاست‌های مربوط به تشویق تنبیه و یا اخراج پرسنل
– شرح وظایف همه پرسنل
– مسائل مربوط به اضافه کار، تعطیلات، مرخصی‌ها
– سیاست‌های مربوط به مرخصی استعلاجی، غیبت غیرمجاز و حضور دیرهنگام
– قوانین مربوط به لباس پوشیدن و رفتار فردی
– چگونگی بررسی نارضایتی‌ها و شکایات
– چگونگی ارزیابی رفتار و عملکرد پرسنل و نحوه محاسبه کارانه و اضافه کار

فرایند جا انداختن کار برای پرسنل جدید باید به مراحل مختلف تقسیم شود و هر یک از این مراحل نیز تا سرحد ممکن طولانی و خسته کننده نباشد. به عنوان مثال:
۱) مسائل ضروری و اساسی را در روزهای اول به پرسنل جدید یاد بدهید
۲) در سه یا چهار هفته بعد باید توضیحات کاری همراه با مشاهده و همکاری ارائه شود. باید
مراقب باشید که در این مرحله خارج از توان فرد به او اطلاعات ندهید.
۳) در دو ماه بعد کم‌کم افراد باید شخصا از عهده وظایفشان بر بیایند و به‌طور کامل جذب
کار شوند.

برنامه آغاز به کار علاوه بر زمان‌بندی به نکات دیگری نیازمند است:
– کسی را پیدا کنید که مشتاق درس دادن و تعلیم باشد. در یک مطب کوچک البته این نقش
به خود شما می‌رسد؛ هر چند که مشتاق هم نباشید!
– پرسنل جدید را با خود همراه کنید و به دیگر پرسنل معرفی نمایید.
رها کردن کارها به حال خود و ذکر جملات کلیشه‌ای چون «راه می‌افته، جا می‌افته!» چندان کمکی به شما نمی‌کند. اگر می‌خواهید کمترین خسارت و مشکل را متحمل شوید باید در هفته‌های اول جذب نیروی جدید فعالانه در امور مشارکت داشته باشید و برای جا انداختن فرد جدید نهایت تلاش را به خرج دهید. مطمئن باشید اگر این کارها را انجام ندهید برای جبران خسارت‌های وارده وقت بیشتری باید صرف کنید!

منبع:دندانه

0
دیدگاه‌های نوشته