گفتگو با دکتر کاظم آشفته یزدی به بهانه انتشار کتاب مهارتهای زندگی
به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، روز سهشنبه ۲۵ آبان ۹۵ با دکتر کاظم آشفته یزدی، عضو هیئت علمی گروه اندودانتیکس دانشکده دندانپزشکی و نویسنده کتاب مهارت های زندگی گفتوگو کردیم.
دکتر کاظم آشفته یزدی، عضو هیئت علمی گروه اندودانتیکس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران متولد سال ۱۳۳۳ است. او دارای روح لطیف و هنرمندانه ایست، نزدیک به ۳۲ سال سابقه آموزش و درمان بیماران و مراجعین را داشته و ارتباط دوستانه و موثری با دانشجویان دارد. استاد معتقد است تجربیات مکتوب از اصول و مهارت های تربیتی و زندگی است اما متاسفانه اکثر تجربیات ما به صورت شفاهی منتقل می شود که به مرور زمان دقت و کیفیت آن نیزکاسته خواهد شد.
گفت و گو با ایشان را در ادامه بخوانید:
جناب دکتر آشفته! لطفا هدفتان از تالیف کتاب مهارتهای زندگی بفرمائید.
حدود شش سال است بنده مبحث ارتباط بیمار و دندانپزشک، درس اخلاق پزشکی را که از دروس دانشجویان عمومی دکتری حرفهای دندانپزشکی است آموزش داده و در این زمینه مطالعات مختلفی را انجام دادهام همچنین خارج از دانشکده در واحدهای آموزشی دیگر به این امر پرداخته ام. هر چند که از سال ۱۹۷۹ در کشورهای اروپایی و آمریکایی مهارتهای ۱۰ گانه زندگی در حال آموزش و تدریس است اما متاسفانه این اموزش در ایران نوپا است.
استنباط و پذیرش آموزش در حوزه فنی و حرفهای همیشه همراه بوده است اما این آموزش در مورد روزمره زندگی کمتر مورد توجه جدی قرار گرفته است.
در زمان گذشته این تجربه از طریق والدین و مکتب خانهها و مدارس به نوجوانان و دانشآموزان و طلاب منتقل میشد اما اکنون با رشد تکنولوژی و پیشرفت تجهیزات، متاسفانه اکثر خانوادهها آموزش و نقل قول تجربیات و مهارتهای لازم زندگی را برای فرزندانشان بازگو نمیکنند و خانهها تبدیل به نوعی خوابگاه شده که اعضا فقط آنجا استراحت میکنند و به طور مجزا به دنبال زندگی و کارهای روزمره خویش هستند.
در حقیقت شرایط و فضای مجازی پیش آمده در خانوادهها، امکان نقل و قول تجربیات بزرگترها را گرفته است و نظارتی بر صحت و درستی کلام پیامهای مجازی نیست هرچند این پیامها میتواند اثرات مخرب و مضر بیشتری همراه داشته باشد.
– در مورد مطالب کتاب مهارتهای زندگی بیشتر توضیح دهید.
این مجموعه با توجه به مطالب علمی و همچنین بهرهبردن از فرهنگ بومی، خلاصه و چکیده ای از داستانهای کوتاه و اشعار آموزنده مولوی و سعدی و مفاخر ایرانی است که برای سهولت یادگیری طبقهبندی شده و در آن راههای شناخت موانع و راهکارهای یادگیری هر مهارت بیان شده است.
از ۱۰ مهارت مهم زندگی چهار مهارت یعنی مهارت (حل مسئله، مقابله با هیجان و استرس، ارتباط موثر دندانپزشک و بیمار، تصمیمگیری) از مهارتهایی است که ارتباط مستقیم با حرفه دندانپزشکی دارد.
مهارتهای چون تفکر خلاق، تفکر نقاد، ابراز وجود، ایجاد و حفظ روابط بین فردی، خودآگاهی، همدلی و ضرورت یادگیری مهارت زندگی هرکدام از جذابیتهای مطالعاتی و تجربهای خوبی برخوردارند.
– ارتباط دندانپزشکی و کتاب مهارتهای زندگی چیست؟
در زمینه دندانپزشکی تجربه کاری با اساتید قدیم و بازنشسته و جمع آوری اطلاعات و تجربیات آموزشی درمانی آنها، سبب شد بدانیم اساس کار پزشکان و دندانپزشکان جلب اعتماد بیماران است و اطمینان داشتن بیمار باعث نتایج مطلوبی میشودکه البته بالعکس آن نیز در شرایطی که دندانپزشک نتواند اعتماد بیمار را کسب کند، شکایت و نارضایتی را بدنبال دارد.
ارتباط موثر دندانپزشک و بیمار در حوزه درمان کمک شایانی در بهبود درمان دارد چراکه بیمار متقاعد شده و مطابق نظر دندانپزشک پیش میرود.
تصمیمگیری دقیق و درست برای تشخیص و طرح درمان بیماران از مهارتهای دیگراست که بر اساس معیارهای آموزشی درمانی پیش میرود و از حساسیت بالایی برخوردار است تنها با یک تصمیمگیری اشتباه نحوه درمان بیمار تغییر کرده و وی متضرر میشود.
– سخن آخر؟
نسلها باهم تفاوتهای زیادی دارند این به آن معنا نیست که نسلی بردیگری برتر باشد بلکه ابزارها و رشد تکنولوژی و علم تغییراتی را در طول زمان ایجاد میکند ولی اینکه افراد چقدر بتوانند از این تکنولوژی ها استفاده کنند و زندگی با امید را برای خود بسازند، خیلی مهم است.
ناامیدی و یاس زندگی را از بین میبرد، امید مثل شمعی است که همیشه باید در زندگی روشن باشد.
منبع:دندانه