بازآموزی آنلاین در کافههای دندانپزشکی
گفتگو با دکتر صنمبر یزدانی، یکی از مدیران مجموعه کافههای دندانپزشکی در شبکه تلگرام
پشت کافههای دندانپزشکی به خودشان گرم است!
مجموعه کافههای دندانپزشکی، نمونهای از استفاده مطلوب و خلاقانه از ظرفیت شبکههای اجتماعی بهمنظور تبادل علمی و ارائه آموزشهای تخصصی هستند. این کافهها که فعالیت خود را از رشته ترمیمی شروع کردهاند، حالا تعداد بیشتری از رشتههای تخصصی را در برمیگیرند.
اعضای گروه کافههای دندانپزشکی در تمام طول روز سوالات و کیسهای درمانی خود را در گروه منتشر میکنند و از دانش و تجربه همکاران خود در ارایه بهترین راهکار درمانی به بیمارانشان بهره می گیرند. علاوه بر این هر هفته دو کلاس درس به شکل آنلاین توسط سرشناسترین اساتید دندانپزشکی ایران در این گروهها برگزار میشود و متخصصان و اساتید رشته های مختلف به سوالات همکارانشان پاسخ میدهند.
دکتر صنمبر یزدانی، یکی از مدیران اصلی کافههای دندانپزشکی است که از ابتدای فعالیت آنها، در این مجموعه حضور داشته و نقش کلیدی را در دعوت اساتید ارائه دهنده کارگاهها بر عهده دارد. با او گفتگویی در خصوص روند تکامل کافههای دندانپزشکی و محورهای فعالیت آنها در حال حاضر داشتیم که در ادامه میخوانید:
– خانم دکتر یزدانی! ابتدا به اختصار درباره فعالیتهای حرفهای خود توضیح بفرمایید؟
من سال ۱۳۸۶، از دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شهیدبهشتی فارغالتحصیل شدم و بعد از فارغالتحصیلی، فعالیتم را در زمینهٔ ترمیمی و زیبایی، در مطب پدرم، دکتر علی یزدانی شروع کردم. پس از آن، به دلیل علاقه به رشته ترمیمی و حضور در فراز و نشیبهای آن از دوران کودکی، وارد فعالیتهای صنفی مربوط به آن شدم.
در مهرماه سال ۱۳۹۲ به اصرار دکتر باقرشهنیزاده، رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی فعالیت خود را در آن انجمن آغاز کردم و در زمستان همان سال با رأی همکاران در انتخابات انجمن عمومی بهعنوان نفر سوم هیئتمدیره انتخاب شدم. در مدت حضورم در انجمن، در تمام زمینهها فعالیت داشتم، اما بعد از حدود یک سال و نیم از آن استعفا دادم که استعفای من پذیرفته نشد و اسمم همچنان جز هیئتمدیره است.
– ایده ایجاد کافههای دندانپزشکی چگونه شکل گرفت و تا ایجاد کافههای امروزی در تلگرام چه مسیری را طی کردید؟
نخستین بار، دکتر محمدرضا سهرابی سنگ بنای کافههای دندانپزشکی را گذاشتند. ایشان مهرماه سال ۹۳ با من تماس گرفتند و درخواست کردند که در قسمت ترمیمی صفحه IGD (Iranian General Dentists) در فیسبوک که دکتر حمید فزونی مدیریت آن را بر عهده داشت، همکاری داشته باشم، اما از
از انجایی که درگیر کارهای انجمن دندانپزشکان عمومی بودم، از قبول این مسئولیت عذر خواستم. آقای دکتر سهرابی، آذرماه همان سال برای بار دوم با من تماس گرفتند و خواستند که در وایبر با ایشان همکاری داشته باشم و من هم از آنجایی که قصد داشتم همکاری خود را با انجمن قطع کنم، پذیرفتم. بنابراین کار را به اتفاق و مشارکت دکتر علی عبدالحسینی و دکتر علی سیدین، از ادمینهای مجموعه فعلی شروع کردیم.
پس از م دتی، از آنجایی که قابلیت عضوگیری در وایبر بسیار کم بود، تصمیم گرفتیم فعالیت خود را به اپلیکیشن «لاین» منتقل کنیم. بعد از آن هم به «کاکائو» رفتیم، اما از آنجایی که امکان آپلود فیلم در این شبکه وجود نداشت، به پیشنهاد دکتر سهرابی به «تلگرام» نقل مکان کردیم. این نقطه آغاز فعالیت «کافه ترمیم» بود که تعداد اعضای آن در کمتر از ۴۸ ساعت به هزار نفر رسید. بعد هم «کافه ترمیم ۲ و ۳» آغاز به کار کردند و پس از آن، گروه تلگرامی تمام رشتههای تخصصی بهصورت جداگانه و همچنین سه کانال برای اطلاعرسانی و آرشیو تدریسهای ایمپلنت و اطلاعات تدریسهای کافههای دیگر راهاندازی شد. در حال حاضر، کافه ترمیم بالغ بر ۴ هزار عضو دارد که در میان گروههای دندانپزشکی فضای مجازی، بیشترین تعداد است. لازم به ذکر است که در ابتدای راهاندازی این مجموعه، یک کانال هم به نام کانال کافههای دندانپزشکی داشتیم که تمام اطلاعرسانیها و تدریسها به آن منتقل میشد، اما بعد از افزایش تدریسها و بالا رفتن حجم مطالب، مجبور به اضافه کردن دو کانال آرشیو ایمپلنت و کافه دیتا شدیم.
– چرا چند کانال مجزا با موضوعات متفاوت راهاندازی کردید؟ در حال حاضر مجموعه کافههای دندانپزشکی چند کانال دارند؟
سیاست ما آسانتر کردن جستجو میان مطالب موردعلاقه و پیدا کردن سادهتر تدریسها برای همکاران بود. در ضمن با خود فکر کردیم که شاید علاقهمندان به مطالب یک کانال، علاقهای به مطالب دیگر نداشته باشند. در حال حاضر، مجموعه کافههای دندانپزشکی عبارت از کافه ترمیم، ایمپلنت، پروتز، اندو، ارتو، پاتو رادیو بیماریها، کودکان، بوک، مدیا و دنتیست، بیزنس سنتر و کافه بازار هستند.
– در کافهها چه اتفاقی میافتد؟ برنامه مدون و رویکرد تعریفشدهای برای مجموعه کافهها یا هر یک از آنها دارید؟
در کافهها روزانه پرسشها و کیسهای متعددی مطرح میشوند و پاسخها و طرح درمانهای آنها توسط اساتید برجسته و صاحب نامی که بر اساس رشته تخصصی در هر کافه فعالیت دارند ارائه میشود. خوشبختانه لطف اساتید شامل حال ما است و طبق برنامه، هفتهای ۲ شب در کافهها در قالب کارگاههای آنلاین تدریس میکنند.
در حال حاضر هر شنبه شب در کافه ایمپلنت تدریس دوره ایمپلنت برگزار میشود و بعد از پایان آن، پرسش و پاسخ با ارسال وویس صورت میگیرد. همچنین هفتهای یکبار بهجز شنبه شبها، در سایر کافهها هم برنامه تدریس داریم که از پیش در مورد آنها اطلاعرسانی میشود و بعد از هر تدریس هم مطالب به کانال منتقل شده و در آن جا آرشیو میشود. لازم به ذکر است به زودی در کافه ایمپلنت، هر هفته یا یک هفته در میان پرزنت سیستمهای ایمپلنت از دیدگاه جراحی و پروتز، از طرف شرکت مربوطه آغاز میشود. در این زمینه، درخواستهای زیادی از طرف شرکتها داریم که تاریخ پرزنتیشن محصولات آنها بر اساس نوبت درخواست اعلام خواهد شد. به این ترتیب برای آنها فرصتی ایجاد میشود که به طور رایگان ایمپلنت وارداتی خود را معرفی کنند و همچنین به سؤالات همکاران هم پاسخ بگویند.
– مجموعه کافهها چند نفر عضو دارند و چگونه مدیریت میشود؟
ارائه آمار دقیق بسیار مشکل است. در حال حاضر در کافه ترمیم بیش از ۴ هزار عضو داریم و عده زیادی هم در کافههای تخصصی دیگر عضو هستند. به طور تقریبی، میتوانم بگویم مجموعه کافهها ۶ هزار و ۵۰۰ عضو دارند.
ذکر یک نکته را در مورد مدیریت کافهها ضروری میدانم و آن این است که کافههای علمی ما، وابسته به هیچیک از انجمنها، دانشگاهها و شرکتها نیست و هیچگونه درآمدی از هیچ طریقی ندارد. این کار، فقط یک حرکت خودجوش و گروهی است و جالب است بدانید که این روزها شایعاتی مانند عاید شدن سود زیاد و سهامداری شرکتها و غیره بهکرات به گوش ما میخورد که فعلاً پاسخ ما به آنها سکوت و سپردن حل مشکل به گذر زمان است.
مدیریت اصلی کافهها به عهده دکتر محمدرضا سهرابی هست. هر کافه یک مدیر علمی دارد و کل مجموعه کافهها ۱۳ ادمین دارند که به طور مرتب و ۲۴ ساعته در گروهی خصوصی مشغول رایزنی و تصمیمگیری هستند و هیچ کاری را بدون مشورت انجام نمیدهند. علاوه بر آقای دکتر سهرابی، دکتر کیومرث صادقی، دکتر علی عبدالحسینی، دکتر علی سیدین، دکتر بیژن بوداغی، دکتر محسن دعایی، دکتر پوریا مهدی خانی، مهندس آرمین خجسته، دکتر امیرحسین مجیدی، آقای احمد وحیدی، خانم دکتر عائده زارع، خانم دکتر آنیتا رفیعی و من به عنوان ادمینهای کافهها فعال هستیم.
– مدیریت مجموعه کانالها روزانه چند ساعت از شما و مدیران کافهها زمان میبرد؟ ظاهراً در تمام ساعات روز آنلاین هستید و بر کافهها نظارت میکنید؟
به هر حال ما این کار را شروع کردهایم و باید بتوانیم از عهده تمام مسائل و مشکلاتش بر بیاییم و برای رفاه همکاران و حفظ جایگاه و احترام ایشان بر گروهها نظارت داشته باشیم. خود من حتی وقتی در حال کار در مطب هستم، مدام از دستیارم میخواهم که وضعیت گروهها را بررسی کند و مطالب غیرمرتبط بهسرعت توسط ادمینها پاک میشوند.
– نکته جالب توجه در مورد همایشهای آنلاینی که در کافهها برگزار میشود، حضور اساتید تراز اول است. درحالی که در اوایل کار دندانپزشکان جوان و گاهی رزیدنتها به ارائه کارگاه میپرداختند. این موفقیت چگونه به دست آمده است؟
به هر حال گروه در گذر زمان به ثبات بیشتری رسیده است و ادمینها هم چندین بار بازبینی شدهاند. دعوت از اساتید و برنامهریزی تدریسها در اکثر موارد توسط خودم و البته با مشورت با ادمینهای گروه انجام میشود. دلیل آنهم شاید جدا از مسائل صنفی، بیشتر به روابط قدیمی من در دوران کودکی برمیگردد. چراکه این اساتید قدیمی و صاحبنام، پیش از اینکه استادم باشند، در حکم اعضای خانواده من و پدرم هستند و خوشبختانه محبت آنها تا اندازهای شامل حال من است که با اولین درخواست، حتی بدون ذرهای تأمل از آنها پاسخ مثبت میشنوم. البته این مسئله در مورد اساتید جوانتر هم صدق میکند و دانش خود را بدون چون و چرا در اختیار ما قرار میدهند.
– آیا فعالیتها و روابط آنلاین درونگروهی شما تا امروز منتهی به برگزاری اجتماعات و همایشهای حضوری شده است؟
مرداد ماه سال ۹۴، از طریق کافهها، در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه همدان یک همایش ۲ روزه برگزار کردیم که من و دکتر علی یزدانی سخنرانان آن بودیم. حدود ۲ ماه پیش هم در بنیاد کاووش به همت دکتر سهرابی و همکاری دکتر کاوه سیدان و سخنرانی دکتر امیرحسین مجیدی، دوره ۲ روزه پروتز برگزار کردیم.
– آیا تا امروز از پتانسیل بالای حضور و مشارکت دندانپزشکان، در جهت برنامهها و موضعگیریهای صنفی، برای مثال جلب مشارکت در برگزاری یک کنگره یا انتخابات انجمن علمی یا صدور و امضاء بیانیه در واکنش به یک چالش صنفی استفاده کردهاید؟
ما تا امروز از ظرفیتهای این فضا، چندان برای مسائل صنفی استفاده نکردهایم. زیرا بر این باوریم که گروه ما، یک گروه علمی است که اعضا آن دارای عقاید متفاوت هستند و شاید موضعگیری ما نسبت به یک گروه خاص، بیاحترامی به عقاید بسیاری از همکاران دیگر باشد. من تنها در مواردی مانند اطلاعرسانی کنگره ترمیمی و دعوت به شرکت در انتخابات انجمن ایران و ترمیمی، با اجازه دکتر سهرابی و ادمینها، از این ظرفیت استفاده کردم. در غیر این صورت، حتی برای جلوگیری از این سوءتفاهم که قصد جلب آراء اعضای کافههای دندانپزشکی را دارم، از فکر شرکت در انتخابات انجمن دندانپزشکی مادر منصرف شدم.
– آیا به فکر رایزنی برای جلب امتیاز بازآموزی و یا جذب اسپانسر برای بهتر و جدیتر برگزار شدن برنامهها بودهاید؟
از آنجایی که کافههای دندانپزشکی را بههیچ عنوان منبع درآمد نمیبینیم، تا امروز نیازی به جذب اسپانسر حس نکردیم و در مورد امتیاز بازآموزی هم اقدامی صورت نگرفته است. اثبات این مدعا هم، تبلیغات آزادانه شرکتهای مواد و تجهیزات دندانپزشکی در کافه بازار است که با یک کلیک میتوانند این کار را در یک فضای دوستانه انجام بدهند. در پایان لازم میدانم تأکید کنم که این گروهها فقط برای کمک به همکاران و شرکتها ایجاد شدهاند. چرا که دندانپزشکان زیادی در مناطق محروم و دورافتاده مشغول به کار هستند که شاید به خاطر مسافتهای طولانی یا کمبود وقت موفق به شرکت در دورهها نشوند. البته ما بههیچوجه قصد نداریم که اهمیت و ارزش کلاسهای حضوری و عملی را نادیده بگیریم، بلکه این گروهها، فقط طریقی برای کمک به افزایش علم همکاران هستند.
منبع:دندانه