برخی دندانپزشکان ایرانی بیکار ماندهاند!
بیمههای پایه هزینههای دندانپزشکی را پوشش دهند
پدیده مظفری: دندانپزشکی را میتوان وجه اشتراک همه مردم جامعه در حیطه پزشکی دانست. موضوعی که کم و بیش همه مردم روزی به آن نیاز پیدا میکنند. این درحالی است که سالهای اخیر شاهد آن بودیم که بسیاری از بیمهها دندانپزشکی را از لیست خدماتدهی خود درآورده و پوشش بیمهای خود را از آن دریغ کردهاند. حوزهای که شاید هنوز به چشم یک بیماری به آن نگاه نمیشود و بیشتر حوزهای لوکس است که بهصورت زیبایی و غیرواجب به آن نگاه میشود. در صورتی که آلودگی و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان خود بیماریهای بسیاری را در پی دارد.
نظام سلامت کشور با اجرایی شدن طرح تحولسلامت، تغییرات زیادی را شاهد بود. در ادامه، تعرفهگذاری نسبی خدماتپزشکی در راستای هر چه کاملتر شدن طرح تحولسلامت به کمک آمد. این در حالی است که در حوزه خدمات دندانپزشکی، هنوز تعرفههای واقعی اجرایی نشده و این حوزه با توجه به همهگیر بودن آن و البته گران بودن خدمات ارائه شده، نیاز به توجه هر چه بیشتر و تعرفهگذاری واقعی دارد.
کارهای اورژانسی باید تحت پوشش بیمه قرار گیرد
چندی پیش نماینده دندانپزشکان تهران در نظامپزشکی در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص افزایش اعتبارات این حوزه گفت: «شکی نیست که وزیر بهداشت با گفتگو و نشستهایی که با نمایندگان مجلس خواهد داشت، افزایش اعتبارات را خواهد گرفت، اما آن چیزی که مطرح است، آن است که اگر بودجهای ?? برابر بودجه کنونی نیز خرج دندانهای مردم شود، کاری از پیش برده نخواهد شد.»
دکتر علی یزدانی تصریح کرد: «همیشه صحبتهایی در خصوص اینکه چه میزان اعتبار برای بهبود ارائه خدمات دندانپزشکی لازم است، به میان میآید، در حالی که برخی کارهای مهمتر در این حوزه وجود دارد که نیاز به این همه اعتبار و هزینه ندارد، ولی متاسفانه همیشه مغفول مانده است.»
عضو شورای سلامت دهان وزارت بهداشت تنها راهکار کمک به این حوزه را رعایت بهداشت دهان و دندان دانست و در این خصوص گفت: «متاسفانه این موضوع در بین مسئولان و مردم گم شده است. بهترین راهکار برای بهبودی حوزه خدمات دندانپزشکی این است که کارهای اورژانسی را تحت پوشش قرار دهند و البته فشار بیشتری نیز در زمینه رعایت بهداشت دهان و دندان وارد کنند.»
یزدانی با تاکید بر اهمیت بهداشت دهان و دندان گفت: «امروزه ضررهای زیادی به خاطر عدم رعایت این موضوع دامنگیر کشور شده است. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان تنها به مشکلات پیرامون دندان برنمیگردد، بلکه مشکلاتی همچون ناراحتیهای قلبی- عروقی، ناراحتیهای خونی و ناراحتی گوارشی نیز به این موضوع مربوط است.»
وی یادآور شد: «هر روزه در کشور شاهد این هستیم که افراد زیادی برای زیبایی و ایمپلنت دندان به دندانپزشک مراجعه میکنند، این در حالی است که اکثر این افراد حتی طریقه درست مسواکزدن را هم بلد نیستند.»
تعرفههای دندانپزشکی، مشکلساز در همه جهان
عضو شورایعالی سازمان نظام پزشکی با گلایه از اینکه تعرفههای دندانپزشکی در همه کشورهای جهان مشکلساز است، گفت: «از آنجایی که هزینههای دندانپزشکی همراه با مواد مصرفی باید محاسبه شود، مردم را در پرداختها دچار مشکل میکند.»
بهنام عباسیان خاطرنشان کرد: «در همه کشورها، سختترین و گرانترین خدمات به علت مواد مصرفی و پوزیشنهای کاری، در حوزه خدمات دندانپزشکی است. پزشکان برای معالجه و جراحی در سطحی وسیع فعالیت میکنند، اما دید دندانپزشک به سختی و تنها در دو سانتیمتر (به میزان بازکردن حفره دهان) خلاصه میشود.»
وی در خصوص دیدگاه عوام و کارگزاران جامعه نسبت به دندانپزشکان، اظهار داشت: «هر فردی تنها خدمت پایان سلامت و ارزش نسبی دندان را مدنظر قرار میدهد و دیگر موشکافی نمیکند که دندانپزشک هزینه وسایل مصرفی، هزینههای تجاری مطب و مالیات را میپردازد.»
عباسیان بااشاره به اینکه مواد مصرفی برای پوسیدگی سطح ۱ یک دندان حداقل ۵۰ هزار تومان است، ابراز داشت: «این مبلغ به اضافه هزینههایی که ذکر شد، بیش از اینها خواهد شد، آیا من میتوانم به عنوان یک دندانپزشک برای پوسیدگی ساده در شهرستان ۱۰۰ هزار تومان از بیمار دریافت کنم؟ خیر.»
وی ادامه داد: «از یک طرف مخاطبان ما خاص و از مرفهان جامعه نیستند. دیدگاه ما به تمام مردم است و وظیفه خدماترسانی را به همه آحاد جامعه در هر سطح و قشری برعهده داریم و از طرف دیگر خدمات بیمهای دچار مشکل است، کدام بیمه پایه، خدمات دندانپزشکی را پوشش میدهد؟»
عضو شورایعالی سازمان نظام پزشکی در خصوص گفتههای وزیر بهداشت مبنی بر ورود بیمههای پایه برای پیشگیری از مشکلات دندان، ابراز داشت: «پیشگیری همیشه کم هزینهتر از درمان است، اما برای نیل به این هدف باید فرایند سختی را طی کنیم و با دو کلمه در یک یا دو سال ختم نمیشود و باید زیر ساختها آماده شود.»
وی با انتقاد از بیکاری دندانپزشکان ایرانی، افزود: «دندانپزشکان کشوری مانند سوئد به علت وجود زیرساختهای مناسب برای پیشگیری از مشکلات دهان و دندان بیکار و به کشورهای دیگر مهاجرت میکنند، اما دندانپزشکان ایرانی به علت گرانی خدمترسانی و عدم استطاعت بیماران در پرداخت هزینهها بیکار شدهاند.»
عباسیان بااشاره به ضرورت پوشش بیمههای پایه در خدمات دندانپزشکی، خاطرنشان کرد: «K دندانپزشکی در سال گذشته ۹۰۰ و در سال جاری با تصویب دولت به ۱۰۴۰ رسید، اما از آنجایی که میزان پرداخت خدمات سلامت دهان و دندان گران است، باید بیمههای پایه وارد عمل شوند، اما هنوز خبری نیست.»
وی با ابراز تاسف از سلامت بهداشت دهان و دندان در کودکان ۱۲ ساله، اظهار داشت: «۹۰درصد این کودکان حداقل دو دندان دائمی خراب دارند و این در حالی است که در ۹۰درصد کودکان ۹ ساله، حداقل ۴ تا ۵ دندان شیری به علت عدم تمکن مالی و عرضه خدمات دندانپزشکی تخصصی خراب است.»
عضو شورایعالی سازمان نظام پزشکی تنها راه برونرفت از این بحران را قرارداد با بیمههای پایه دانست و افزود: «در ایران نیز مانند کشورهای دیگر دولت باید بتواند بیمهها را متقاعد کند که تعرفهها را مشخص کنند تا با قرارداد با آنها هم دندانپزشکان شاغل شوند، هم مشکل بیماران مرتفع شود و هم فعل و انفعالات خلاف حذف شود.»
وی بااشاره به اینکه به اعتقاد من تمام آحاد مردم باید از خدمات دندانپزشکی برخوردار باشند، گفت: «باید تعرفهها بهگونهای باشد که تنها ۲۰ درصد مردم در نظر گرفته نشوند، بلکه ۰ تا ۱۰۰ درصد در نظر گرفته شود وبهخصوص افرادی که نیاز مبرم به این خدمات دارند، بتوانند به خوبی از آن استفاده کنند.»
عباسیان اضافه کرد: «در حال حاضر وزیر بهداشت به دنبال پوشش سطح یک خدمات دندانپزشکی است که همان پوسیدگیهای سطحی است، اما این مهم جوابگوی جامعه نیست و شاید این پیشگیری را بتوان از امروز برای ۱۰ سال آینده آغاز کرد. امروز باید میزان پوسیدگیهای وسیع دندان در جامعه را که به عللی چون تغذیه نامناسب، عدم رعایت بهداشت، عدم استطاعت مالی و غیره بهوجود آمده را اصلاح کنیم.»
وی با بیان اینکه میتوان برای پوشش بیمهای که هم به نفع پزشکان و هم به نفع مردم باشد، حدی را در نظر گرفت، ابراز داشت: «بهطور مثال برای هر نفر ۵۰۰ یا ۶۰۰ هزار تومان را در نظر گیرند تا پوسیدگیهای وسیع در سطح ۲ و ۳ را شامل شود و زیرساختها برای پوشش خدمات سطح ۱ در آینده فراهم شود.»
عضو شورایعالی سازمان نظام پزشکی تنها راه نجات برای خدمات صحیح و مناسب به تمام آحاد جامعه را تعرفهگذاری براساس ارزش واقعی خدمات دهان و دندان دانست و گفت: «دندانپزشکان ما نمیتوانند هزینه تمام خدمات را از بیماران خود اخذ کنند و با ورود بیمهها هر دو طیف دندانپزشکان و مردم رضایت کامل را خواهند داشت.»
منبع:دندانه