تجهیزات دندانپزشکی تاج الدین
0 محصولات نمایش سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

رونمایی از سامانه ثبت گزارش وسایل پزشکی

رونمایی از سامانه ثبت گزارش وسایل پزشکی

سامانه MDR ثبت گزارشات وسایل تجهیزات پزشکی در دهه فجر رونمایی شد

دکتر رضا مسائلی، مشاور وزیر و مدیر کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت در رونمایی از این سامانه گفت:  اینکه کاربران تجهیزات پزشکی و شهروندان به عنوان مصرف کننده تجهیزات، نظر خود را درباره تجهیزات بگویند، عین احترام به حقوق شهروندی است.

دکتر مسائلی گفت: سامانه MDR ؛ ثبت گزارشات وسایل پزشکی و فراخوانی Recall، با حداقل بودجه و امکانات و با حداکثر تلاش شبانه روزی در مدت کوتاهی راه‌اندازی شد که از افتخارات این دوره مدیریت تجهیزات پزشکی است.

وی افزود: گزارش دهی کارکرد محصولات و فراخونی باید به ادبیات رایج مردم و کاربران تبدیل شود.

مشاور وزیر و مدیرکل تجعیزات پزشکی در این رونمایی گفت: از همه می‌خواهم این سامانه را با ارایه نمونه‌ها و مثال‌های مختلف به گروه‌ها و انجمن‌ها و مراکز درمانی و مروم معرفی کنند.

هدف از راه اندازی این سامانه، ارسال مشکلات کیفی وسایل پزشکی توسط مراکز درمانی، پزشکان، پرستاران و سایر کاربران به وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت جامعه است.

نسیم تربتی، رییس اداره مهندسی و نگهداری تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درباره هدف راه‌اندازی این سامانه گفت: راه اندازی سامانه Medical Divice Reporting یا MDR، با هدف تجمیع و ثبت سیستماتیک گزارش‌های مربوط به مشکلات کیفی وسایل پزشکی راه‌اندازی شده است. همچنین از طریق این سامانه، سیاست‌گذران نظام سلامت می‌توانند به‌صورت ساماندهی شده به اطلاعات دسترسی داشته و گزارش‌گیری کنند. ثبت گزارش توسط کاربران عادی مانند بیماران و مصرف کنندگان نیز از دیگر امتیازات این سامانه است.

وی درباره شیوه ارسال این گزارش‌ها بیان کرد: ارسال این گزارش‌ها می‌تواند توسط مصرف‌کنندگان، بیماران، پزشکان و مراکز درمانی انجام شود. بنابراین دو ورودی برای ارسال گزارش در نظر گرفته شده است؛ یک درگاه برای عموم مردم یا مصرف‌کننده وسیله پزشکی و یک درگاه نیز برای متخصصین و مراکز درمانی اعم از پزشکان و متخصصان.

رییس اداره مهندسی و نگهداری اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت گفت: این گزارش‌ها به ستاد وزارت بهداشت می‌رسد و بررسی می‌شود. اگر از طرف مراکز درمانی باشد، به شرکت تولیدکننده یا واردکننده منتقل می‌شود تا اطلاعات را تحلیل کنند و پاسخ‌گو باشند. اگر به این نتیجه برسیم که محصول مشکل دارد، فراخوان و جمع‌آوری محصول از مراکز درمانی ابلاغ می‌شود. فراخوان می‌تواند شامل جمع‌آوری و یا اقدامات اصلاحی باشد.

تربتی با بیان این‌که مشابه این سامانه در اکثر کشورها وجود دارد، گفت: این کار نوعی نظارت عمومی و سیستماتیک است. شرکت‌های تولیدکننده یا واردکننده نیز موظف می‌شوند خروجی‌های خط تولید را بررسی کنند تا اگر کالای مشکل‌دار وارد سطح عرضه شد، بر اساس الزامات، محصول را جمع‌آوری کرده یا اقدام اصلاحی را روی کالاها انجام دهند. اگر تولیدکننده متوجه شود مشکلی وجود دارد، موظف است که ایرادها و مشکلات را به اداره کل تجهیزات پزشکی گزارش کند.

رییس اداره مهندسی و نگهداری اداره کل تجهیزات پزشکی درباره شیوه بررسی صحت اطلاعات ارسالی نیز گفت: اگر مراکز درمانی نمونه‌ای داشته باشند می‌توانند آن را به اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت ارسال کنند تا توسط کارشناسان تحلیل و بررسی شود

 

منبع:دندانه

0
دیدگاه‌های نوشته