تصویب همسانسازی عناوین آموزشی در دانشکدههای دندانپزشکی
دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، گفت: همسان سازی عناوین آموزشی در دانشکدههای دندانپزشکی با تولید یک محتوای آموزشی استاندارد با نام «کتب مرجع دندانپزشکی عمومی» انجام شد.
دکتر سعید عسگری در اجلاس روسای دانشکدههای دندانپزشکی سراسر کشور در دانشکده دندانپزشکی مشهد که ۱۲ مرداد ۹۶ به میزبانی دانشکده دندانپزشکی مشهد برگزار شد، افزود: این همسانسازی کمک میکند تا حداقل آموزشهای مورد نیاز در کل کشور در رشته دندانپزشکی مشخص شود.
وی گفت: تنها کار نیمهتمام ما در طول سه سال گذشته بازنگری برنامه آموزشی دوره دکتری دندانپزشکی و آییننامه آن بود که خدا را شاکریم این مهم با همراهی مجدانه منجر به موفقیت شد.
دکتر عسگری ادامه داد: بر این اساس هفته گذشته بازنگری برنامه و آیین نامه آموزشی آن انجام و مصوبات کمیسیونهای قانونی برای این برنامهها گرفته شد.
دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت گفت: ورودی تعداد دانشجویان دندانپزشکی از موضوعات چالشی ما تاکنون بوده است به نحوی که زمان تحویل گرفتن دبیرخانه تعداد دانشکدههای دندانپزشکی نامشخص بود و کسی نمیدانست چه تعداد دانشکده دندانپزشکی در کشور وجود دارد.
وی اظهار داشت: در حالی که در پایان دولت هشتم ۱۸ دانشکده دندانپزشکی در کشور فعال بود به ناگاه در طول هشت سال دولت نهم و دهم ۴۸ دانشکده به این تعداد افزوده و وزارت بهداشت با ۶۶ دانشکده دندانپزشکی کار خود در دولت یازدهم را آغاز کرد.
عسگری با غیر مدبرانه دانستن این اقدام، اضافه کرد: امروز خرسندیم بگوییم تعداد دانشکدههای دندانپزشکی در طول دولت یازدهم نه تنها بیشتر نشده بلکه همواره در برابر درخواستهای تاسیس دانشکده دندانپزشکی در شرایط گوناگون مقاومت کردهایم.
دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت اظهار داشت: به لحاظ ورودی دانشجو نیز تعداد دانشجویان در بازه زمانی شش ساله حدود ۳۰۰ درصد رشد را نشان میداد به نحوی که تعداد دانشجو در ابتدای دولت یازدهم حدود هزار و ۶۰۰ نفر بود.
عسگری خاطرنشان کرد: در حالی که در سه سال گذشته در عموم رشتههای علوم پزشکی خصوصا پزشکی افزایش دانشجو را داشتهایم؛ اما در رشته دندانپزشکی افزایش دانشجویی اتفاق نیفتاده است.
وی گفت: در دورههای تخصصی نیز در این دولت به اجبار دانشجوی دوره تخصصی پذیرش نشده؛ زیرا به اعتقاد ما هر اندازه تعداد دانشجو افزایش یابد کیفیت کاهش مییابد.
دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، افزود: در بحث دانشجویان خارج کشور که با شیوههای مختلف تبدیل به دندانپزشک میشدند اتفاقات خوبی رقم خورد و با آزمون جایابی و ملی رفتن دانشجویان به خارج از کشور خصوصا در دانشگاههای بیکیفیت کاهش پیدا کرد.
عسگری افزود: از اقدامات مهم دیگر همسان کردن متریال آموزشی در دانشکدههای دندانپزشکی با تولید یک محتوای آموزشی استاندارد با نام کتب مرجع دندانپزشکی عمومی بود؛ که این اتفاق کمک میکند حداقل آموزشهای مورد نیاز در کل کشور مشخص شود.
وی برنامه آموزش را جامانده دانست و افزود: در ماه انتهایی دولت یازدهم برنامه و آییننامه آموزشی دندانپزشکی مصوب و این نشست در شهر مشهد جهت تمرین فرایند اجرایی عمل مناسب به برنامه و آیین نامه در سال تحصیلی آینده تشکیل شده است.
دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، اظهار داشت: هنگامی که دولت قبل تحویل داده شد دو برنامه چهارم و پنجم توسعه با تکلیف قانونی، تعیین میزان مشارکت مردم در بحث درمان با الزام قانونی ۳۰ و ۷۰ مشخص شد به این معنا که ۷۰ درصد هزینهها را دولت و ۳۰ درصد بر عهده مردم باشد؛ که این مهم در ابتدای کار این دولت به حدود ۵۸ درصد پرداختی مردم و ۴۲ درصد از سوی دولت رسید.
عسگری از کاهش پرداختی مردم به ۲۰ درصد خبر داد و تاکید کرد: امروز خرسندیم بگوییم که پرداختی مردم از جیب به ۳۸ رصد رسیده و ۲۰ درصد پرداختی مردم کاهش پیدا کرده است؛ که اگر این حرکت امتداد پیدا کند این تکلیف قانونی در برنامه ششم به عدد ۳۰ خواهد رسید.
وی تصریح کرد: این در حالی است که دولت برای هر یک درصد کاهش پرداختی از جیب مردم حدود ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه میکند و علی رغم اینکه هیچ بودجهای از سوی مجلس و دولت در امر دندانپزشکی تخصیص داده نشده است؛ اما عرصه بهداشت و درمان بخش دندانپزشکی دو هزار و ۴۰۰ مرکز بهداشتی و درمانی را بازسازی و یا ساخته است.
دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت گفت: هزار و ۱۰۰ مرکز بهداشتی و درمان روستایی نیز کاملا تجهیز و خدمات را به صورت رایگان به گروههای هدف در روستاها، حاشیه شهرها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر ارائه میدهند.
منبع:دندانه