چرا گاهی مجبوریم در مطبهای دندانپزشکی منتظر بمانیم؟
مراجعین دندانپزشکی اغلب انتظار دارند وقتی نوبتی به آنها داده میشود، درست راس ساعت روی یونیت دندانپزشکی قرار بگیرند و کار آنها سر وقت شروع شود. البته این خواسته انتظار معقولی است و شکی در حقانیت برآورده شدن آن وجود ندارد. ولی مواردی پیش میآید که مراجعین مجبور میشوند بیشتر از مدتی که باید در اتاق انتظار بمانند، انتظار بکشند و کار آنها راس ساعت تعیین شده شروع نشود. سلایق و سیاستهای کاری دندانپزشکان مختلف در مورد زمانبندی و مدیریت زمانی حضور بیماران با هم ممکن است متفاوت باشد. مثلا شخص من از منتظر ماندن مراجع در اتاق انتظارحس بدی پیدا میکنم و معمولا مراجعین را راس زمان تعیین شده ملاقات میکنم. در صورت تاخیر احتمالی هم، حداقل به طور شفاهی از مراجع شخصا معذرت خواهی میکنم. در این مطلب به شرح این قضیه میپردازیم که چرا بعضا معطل شدن در مطب دندانپزشکان اتفاق میافتد و آیا در این قضیه تعمدی در کار است یا خیر.
– معمولا دندانپزشک زمانی را برای انجام کار هر مراجع بر روی یونیت پیشبینی میکند. این برآورد زمان دندانپزشک برخی موارد ممکن است درست از آب درنیاید. چون دندانپزشکی شامل جنبههای فنی و به اصطلاح «کاردست» میشود، ممکن است حوادث، موارد غیرقابل پیش بینی یا تغییراتی در انتخاب درمان حین کار پیش بیاید و موجب شود که زمان پیش بینی شده برای انجام درمان، درست از آب درنیاید! سادهترین این موارد را میتوانید بیحس نشدن دندانتان در نظر بگیرید! بعضی اوقات اتفاق میافتد بیحس شدن دندانتان در زمان معمول به دست نمیآید و تمهیدات اضافی و زمان برتر نیاز است تا دندانپزشک به زمان معمول برای بیحس شدن کامل دندان شما دست یابد!
– گاهی سوالات و درخواستهای خارج از برنامه مراجعین در مطب یا کلینیک روال منظم کار را به هم بزند. برخی بیماران ممکن است سوالهای بیشتری داشته باشند یا تردیدشان در مورد انتخاب درمان دیرتر ازبقیه برطرف شود. ما به عنوان یک دندانپزشک وظیفه داریم همه تردیدهای شما را برطرف کنیم و به سوالاتتان پاسخ بدهیم، حتی اگر مجبور شویم غر زدنهای اتاق انتظار مراجعین بعدی را بشنویم.
– مراجعینی هستند که درد شدید دچار شده و اورژانسی مراجعه میکنند. به حکم اخلاق، دندانپزشک مجبور است بین کار بقیه بیماران با نوبت قبلی، درمان اورژانسی برای این مراجعین انجام دهد. شما هم اگر خود را به جای مراجعی بگذارید که با درد شدید به مطب یا کلینیک آمده است، حق میدهید که کارتان زودتر از بقیه انجام شود!
– کار خود شما هم ممکن است بیش از زمانی که انتظار دارید طول بکشد و مراجع بعدی منتظر بماند! بنابراین صرف نظر از انتظاری که ممکن است دراتاق انتظار، بکشید، منطقی است در زمان مراجعه به دندانپزشکی حداقل یک ساعت بعد از اتمام زمانی که برای کارتان به شما گفته شده را هم خالی بگذارید.
– دندانپزشکی یک کار خدماتی است که با توجه به اینکه ارائه کنندگان خدمات در آن انسانها هستند، خطاهای انسانی هم به همان اندازه در آنها قابل پیش بینی است. اشتباهات منشی، پرستار و دندانپزشک در هر کدام از مراحل نوبت دهی، برآورد زمان تخمینی، ترتیب نوبت، نحوه تنظیم حضور افراد در اتاق معاینه میتواند باعث شود که نظم کار به هم خورده و کار شما با تاخیر انجام شود. در این میان اختلال احتمالی در دستگاهها و ابزارهای مورد استفاده توسط دندانپزشک را هم در نظر بگیرید. مثلا یک اشکال فنی یونیت که امر شایعی هم هست میتواند کل نوبتهای آن روز کاری را دچار اختلال کند!
– شما ممکن است وقت زیادی را در اتاق انتظار دندانپزشکی سپری کنید. شما ممکن است از دندانپزشک و نظم کاری او دلگیر شوید و حتی در دلتان به دندانپزشک و کادر درمانی بد و بیراه هم حواله کنید! همه اینها را ممکن است بعدها کلا فراموش کنید یا اینکه به طور کمرنگ به خاطر آورید! اما خطا یا کم کاری که احیانا به آسیب یا مشکل در دندان شما منجر شود، غیرقابل فراموش شدن و نابخشودنی است. بنابراین سیاست کلی درمانی ما ممکن است حتی ایجاب کند برای ارائه یک درمان مطمئن با رعایت تمام جوانب، گاهی در اتاق انتظار وقت شما را قربانی کنیم! با این پیش فرض که طول کشیدن کار بیماران از تمام جنبههای بیزنسی، جسمی و روانی و… به ضرر دندانپزشک هم هست، این کمترین بهایی است که شما برای یک درمان اصولی از حساب مشترک بیمار- دندانپزشک میپردازید.
منبع:دندانه